P2 och P4 får nya kanalansvariga med ändrade uppdrag

Pia Kalischer blir ny kanalansvarig för P2 och evenemang och Ulf Myrestam blir ny kanalansvarig för P4/minoritetsspråk. Därmed är samtliga utbudsansvariga för de linjära kanalerna utsedda och redo att börja jobba när den nya organisationen sjösätts.

I programenhetens nya organisation* delas beställardelen upp i tre olika grupper: On demand, Linjärt och AI & nyheter. Ambitionen är att kunna satsa på, och utveckla de olika formaten utifrån deras specifika förutsättningar. Nu har de sista två kanalansvariga utsetts i den linjära gruppen där Elin Claeson Hirschfeldt är chef.

– P2 är en kvalitativ musikkanal att vara stolt över och jag är lycklig som får axla rollen som kanalansvarig Det ska bli fantastiskt kul att få jobba tillsammans med P2s kunniga medarbetare, säger Pia Kalischer, tillträdande kanalansvarig för P2 och evenemang

Pia Kalischer har sedan 2016 varit utbudsansvarig för Sveriges Radios publika evenemang och tagit fram koncept som bland annat P2 i parken, P3 Guld, P4 Nästa, Musikhjälpen och Poddfest. Tidigare har Pia även haft uppdraget som musikansvarig i utbudsgruppen och har mångårig erfarenhet av musikens betydelse för radiopubliken.

– P4 har en unik plats i svenska folkets hjärta och minoritetsspråken är starka kulturbärare för många i hela landet. Jag kan inte tänka mig något viktigare och roligare uppdrag än att utveckla dessa områden för en framtida publik, säger Ulf Myrestam, tillträdande kanalansvarig P4 och minoritetsspråk.

­Ulf Myrestam har arbetat på företaget sedan 2008 och är nu ansvarig för genomförandet av Sveriges Radios produktionsstrategi. Genom sina tidigare roller som kanalchef i Kronoberg och områdeschef i Öst har han lång erfarenhet av att arbeta med både riks- och lokalproduktion och han är också initiativtagare till projektet ”Fria ordets dag”.

– Vi har i uppdrag att stärka och förtydliga kanalerna och öka den digitala linjära lyssningen och med Ulf och Pia så kommer gruppen att kunna tänka både nytt och kul. Genom att samordna de tidigare rollerna som kanalsvariga för P2 och P4 med nya ansvar inom evenemang och minoritetspråk effektiviserar vi också rollerna i beställargruppen inom programledningen, säger Elin Claeson Hirschfeldt.

Linjärgruppen består också av Nina Glans, kanalansvarig P1, Simon Gooch, kanalansvarig P3 och Pia Örjeheim, chef för Tablå.

Pressbilder:
Bild med både Ulf Myrestam och Pia Kalischer
Pia Kalischer (Fotograf: Mattias Ahlm/ Sveriges Radio)
Ulf Myrestam (Fotograf: Daniel Stigefelt/ Sveriges Radio)

* Läs Sofia Wadensjö Karéns blogginlägg om omorganisationen här

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se