Premiär för Ögonblicket – ny podd som fångar känslan då allt förändrades

Minns du vad du tänkte, hur du kände i just den stunden som sen visade sig förändra hela ditt liv? ”Ögonblicket” är en dramatiskt podd i tio delar där Mohamed El Abed träffar bland andra artisten Behrang Miri som flyttade Tintin-böckerna på Stadsteatern Kulturhuset, affärsmannen Daniel Sachs och debattören och journalisten Emma Dominguez som drev ”Alby är inte till salu”. Tillsammans fångar de in känslorna och tankarna från dagen, ögonblicket som kom att bli helt avgörande.

Podden Ögonblicket görs av Mohamed El Abed Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Ofta ger vi det ingen tid, att på riktigt gå tillbaks till de avgörande ögonblicken, men jag tror att det är viktigt. Idén till podden kom ur nyfikenheten att höra hur personer som varit med om omvälvande händelser tänkte och kände just då, säger Mohamed El Abed.

Podden Ögonblicket består av kortare avsnitt på 15-20 minuter. Debattören och journalisten Emma Dominguez är Mohammed el Abeds första gäst och hon går tillbaks till känslorna i slutetappen av projektet ”Alby är inte till salu”. I mötet med finansman Daniel Sachs går de tillbaks till ögonblicket 2001 då han som vd för det då konkursdrabbade it-företaget Spray stod inför hela sin personal. Artisten och mångsysslaren Behrang Miri flyttade Tintin-böckerna på Stadsteatern Kulturhuset och i programmet får lyssnaren följa med tillbaks till den 25 september 2012.

– När man är mitt i ett drev så känner man sig väldigt ensam, väldigt utsatt, jagad och ifrågasatt. Jag har redan flytt en gång och plötsligt kände jag mig som flykting i mitt eget land, säger Behrang Miri.

Första delen av Ögonblicket finns på sverigesradio.se måndag 2 februari.

Om Mohamed El Abed
Programledaren Mohamed El Abed har tidigare programlett podden Klassresan och förra året producerade han kortdokumentären ”Dagen då min mamma dog” som fick stort medialt genomslag.

Mer om Sveriges Radios poddradiosatsning
Ögonblicket är en av flera nya programsatsningar i Sveriges Radios satsning på poddradio. Alla Sveriges Radios poddar finns på http://sverigesradio.se/poddradio

Pressbild:
Podden Ögonblicket av Mohamed El Abed foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

16x9-format:

För mer information och förhandslyssning, vänligen kontakta:
Caroline Meyer Lagersparre, pressansvarig P1
caroline.meyer@sverigesradio.se