Pressinbjudan: EBU:s toppchefer möts i Stockholm

Nästa vecka står Sveriges Radio som värd för mötet i EBU:s högsta ledning, Executive Board, samt för EBU:s 18:e årliga radiokonferens, Radio Assembly, med europeiska radio- och programchefer som deltagare. Konferensen invigs av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

– En av de stora utmaningarna för EBU-medlemmarna är ekonomin och hur man ska kunna anpassa sig till den snabba teknikutvecklingen, säger Jean Paul Philippot, ordförande i EBU:s Executive Board som sammanträder onsdag 9 maj.
– Om vi kan dela med oss till varandra av all den kunskap och erfarenheter som finns inom EBU, så har vi dock all anledning att se optimistiskt på framtiden, säger Jean Paul Philippot.

– Att EBU:s högsta ledning förlägger sitt möte till just Sverige är ett tecken på hur viktigt Sveriges Radio är i det europeiska utvecklingsperspektivet. Vi lär av andra men andra lär också till mycket stora delar av oss när det gäller både format, teknikutveckling och inte minst har utvecklingen av den traditionella journalistiken – det vi kallar för Journalistik 3.0 – rönt ett enormt intresse, säger Cilla Benkö, vice vd på Sveriges Radio.
– Det faktum att radio i Sverige har det störta förtroendet hos publiken av alla europeiska länder gör oss också till ett föregångsland, säger Cilla Benkö.

MÖTESTIDER
9 maj möts EBU:s Executive Board i Radiohuset i Stockholm.
10-11 maj hålls EBU:s 18:e Radio Assembly och diskuterar radiomediets framtidsfrågor.

INTERVJUTILLFÄLLEN
För ackreditering, anmäl till vik presschef Eva Sahlin, eva.sahlin@sverigesradio.se

8 maj – möt EBU:s ordförande samt EBU:s vd
Kl. 16.30-17.15: EBU:s ordförande Jean Paul Philippot (språk: franska alt engelska) samt EBU:s vd Ingrid Deltrene (språk: franska eller engelska) finns tillgängliga för intervjuer i Radiohuset, Oxenstiernsgatan 20, Stockholm.

10 maj – invigningsanförande och presslunch – Radio Assembly
EBU:s 18:e Radio Assembly hålls på Iva Konferenscenter, Grev Turegatan 16 i Stockholm.
Kl. 09.30: Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroths invigningsanförande.
Kl. 10.15: Tid för korta intervjuer med kulturministern efter anförandet.
Kl. 13.00-14.30: Möjlighet till intervjuer över lunch med EBU:s nytillträdda mediedirektör Annika Nyberg Frankenhauser (svensktalande) och Sveriges Radios vice vd tillika ledamot av EBU:s Executive Board, Cilla Benkö.

FAKTA EBU
European Broadcasting Union (EBU) är världens största sammanslutning av nationella (public service) tv- och radiobolag. EBU arbetar för att public service-företagens viktiga roll i samhället erkänns och tas i beaktande av beslutsfattare. EBU grundades 1951 och bestod då av västeuropeiska bolag. 1993 gick EBU samman med östeuropeiska OIRT. I dag består EBU av 70 aktiva medlemmar i 51 länder i Europa, Nordafrika och Mellanöstern. Dessutom har EBU 46 anknutna medlemmar i ytterligare 29 länder. EBU: s högsta styrande organ, the General Assembly, träffas två gånger per år. Huvudkontoret ligger i Genève. Mer info www.ebu.ch
Radio Assembly är ett årligt möte för de europeiska radiocheferna där man också väljer Radio Committee för ett år. Detta år leds Radio Committee av Alain Massé, chef för den franska public service-radion.

Eva Sahlin, vik presschef