Pressinbjudan: Välkommen att möta Sveriges Radios korrespondenter – i Växjö, Kalmar, Vaggeryd och Jönköping

Sveriges Radios korrespondenter är på turné under rubriken ”Förstå världen”, för att möta publiken och berätta om sitt arbete. 2–5 september får Växjö, Kalmar, Vaggeryd och Jönköping besök av korrespondenterna Hanna Sahlberg, Claes Aronsson och Daniela Marquardt.

Hanna Sahlberg och Daniela Marquardt. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio. Hanna Sahlberg och Claes Aronsson. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

I samarbete med Riksteatern besöker Sveriges Radios utrikesredaktion under augusti och september tolv platser runt om i landet. Sveriges Radio har Nordens största utrikesredaktion med korrespondenter runt om i världen.

– I vår utrikesbevakning vill vi ge snabb nyhetsrapportering, men också fördjupning och bakgrund. För att ge hela bilden är det viktigare än någonsin att ha korrespondenter på plats runtom i världen, som kan ge både närvaro och kunskap, säger Ekots utrikeschef Ginna Lindberg.

Förstå världen – möt Sveriges Radios korrespondenter

2 september kl. 18.00 – Växjö Konserthus i Växjö
Hanna Sahlberg (Peking) och Claes Aronsson (London)
Moderator: Jenny Berntsson Djurvall
Fri entré, dörrarna öppnar kl. 17.30

3 september kl. 18.00 – Kalmarsalen i Kalmar
Hanna Sahlberg (Peking) och Claes Aronsson (London)
Moderator: Emma Sandebäck
Fri entré. Dörrarna öppnar kl. 17.30.

4 september kl. 18.00 – Fenixhallen i Vaggeryd
Hanna Sahlberg (Peking) och Daniela Marquardt (Berlin)
Moderator: Pablo Dalence
Fri entré. Dörrarna öppnar kl. 17.30.

5 september kl. 18.00 – Vår Teater, Kulturhuset Spira i Jönköping
Claes Aronsson (London) och Daniela Marquardt (Berlin)
Moderator: Pablo Dalence
Fri entré men biljett måste bokas på https://www.smot.se/forsta-varlden/