Publice service-bolagens sex löften till publiken

Europeiska radio- och TV-unionen EBU slog häromdagen fast en deklaration om grundläggande värderingar som ska genomsyra public service-medierna inom unionen.

De sex centrala värderingarna är:

• Universiellt: att vara till för och nå alla, överallt
  • Oberoende: att publiken ska kunna lita på innehållet inom alla genrer
  • Kvalitet: att arbeta för, och med, integritet och stor professionalism
  • Mångfald: att ha ett pluralistiskt synsätt
  • Ansvar: att i dialog med publiken vara ett forum för samhällsdebatt och dessutom öppet redovisa ekonomi och verksamhet
  • Innovation: att vara en drivkraft för utveckling och kreativitet inom media

– Det har fram till nu funnits tydliga kriterier när det gäller medlemmarnas ekonomiska åtaganden men betydligt mindre tydliga formuleringar kring den publicistiska värdegrunden. Det ville vi ändra på, säger Cilla Benkö, vice vd på Sveriges Radio, som tillsammans med de nordiska länderna tog initiativ till diskussionen om vilka centrala värderingar som ska styra de europeiska public service-bolagen inom EBU.

Bakgrunden till deklarationen är den arabiska våren och syftar till att uppmuntra och bevara ett oberoende public service  som står fritt från politiska och ekonomiska intressen.

Malte Lind, ansvarig för samhällskontakter på Sveriges Radio och vice ordförande i Legal and Policy Commitee i EBU, deltog i den arbetsgrupp som tog fram förslagen till kärnvärden för de europeiska public servicebolagen. Nu återstår arbetet med att utforma hur den publicistiska värdegrunden ska tillämpas och användas framöver.

Cecilia Roos, ansvarig för samhällskontakter Sveriges Radio
cecilia.roos@sverigesradio.se