Sex vinster för Sveriges Radio på Guldörat-galan

Radio- och ljudbranschens stora pris Guldörat delades ut vid en gala i Stockholm under onsdagskvällen. Sveriges Radio vann i sex kategorier däribland David Druid som vann ett av lyssnarpriserna där rekordmånga röstat i år.

Guldöratvinnare Sveriges Radio 2023 (fr.v. Nadia Mattsson, Gustav Asplund, Carolina Norén, Bo Torbjörn Ek och Alexander Arvidsson, flera vinnare saknas tyvärr i bild) Foto: Claes Bertilson/Sveriges Radio

– Vi är så glada för det erkännande från branschen och lyssnarna som vinsterna på Guldörat visar. Sveriges Radio har en viktig roll att spela för framtidens radio- och ljudbransch och kvällen visar också på den viktiga roll vi som public service företag har. Vi ska leverera bredden till lyssnarna och vinnarna ikväll visar att vi lever upp till det uppdrag. Jag vill rikta ett stort grattis till alla vinnare och andra involverade för era insatser i att leverera högkvalitativt innehåll till våra lyssnare, säger Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio.

Samarbetet med Filt för priset i kategorin Årets fakta – radio visar också på hur viktigt det är för oss att kunna samarbeta med de väldigt kompetenta produktionsbolag som finns i Sverige, vi är ett världsledande land inom ljudbranschen på många sätt, säger Cilla Benkö.

Sveriges Radios vinnare av Guldörat 2023 är:

Årets programledare radio - Lyssnarpris

David Druid, Morgonpasset i P3
Morgonpasset i P3

Årets fakta – podd

Gräns: Putins maktspel för en ny världsordning (P1/Sveriges Radio)

Programledare: Bo Torbjörn Ek och Sara Sundberg. Producent: Karin Hållsten

Motivering: ”Årets faktapodd är en proffsigt berättad historia som både är relevant och formmässigt tilltalande. Det dynamiska berättandet fångar lyssnaren på ett välproducerat och pedagogiskt sätt.”

Årets fakta – radio

Borta för alltid (Filt för P1/Sveriges Radio)

Programledare: Gustav Asplund Producent: Gustav Asplund

Motivering: ”Innovativt format där spännande fakta presenteras på ett kul sätt. Det är kort och koncist, och samtidigt väldigt intresseväckande. Att låta berättandet sömlöst flyta från dåtid till nutid skapar relevans och det komprimerade formatet gör att man vill veta mer. Det höga tempot gör att det blir enkelt att ta till sig berättelsen och som grädde på moset är det dessutom snyggt ljudsatt och otroligt bra producerat – helt enkelt ett grundligt hantverk som verkligen tilltalar.”

Årets intervju – radio

P4 Dokumentär: Eilert Pilarm: Elvis ande tog över min kropp – Alexander Arvidsson intervjuar Eilert Pilarm (P4 Riks/Sveriges Radio)

Programledare: Alexander Arvidsson. Producenter: Ola Hemström och Sofia Kottorp

Motivering: ”Genom årets intervju lär vi oss känna Eilert Pilar som person. Intervjun görs respektfullt, nyfiket, inkännande, nära och bekräftande. Med en målande bykänsla lär vi känna den ovanliga personen Eilert på djupet. Även lyssnare utan intresse för Eilert Pilarm fångas.”

Årets liveögonblick - radio

P4 Göteborgs bevakning av Göteborgsvarvet (P4 Göteborg/Sveriges Radio)

Programledare: Nadia Mattsson. Producent: Karin Ivarsson

Motivering: ”Med en oöverträffad livekänsla genomfördes denna enorma bedrift – inte minst fysiskt. Att under rådande förutsättningar genomföra intervjuer, presentera låtar och målande berätta om vad som händer längs vägen är en uppgift som få bemästrar. Dessutom engagerade rapporteringen verkligen lyssnarna, som kontinuerligt hörde av sig på olika sätt och på så vis bidrog till att förmedla känslan av folkfesten i radioformat.”

Årets underhållning – radio

Historien om Svensktoppen (P4 Riks/Sveriges Radio)

Programledare och producent: Carolina Norén

Motivering: ”En oerhört välproducerad programserie om det äldsta och troligen mest engagerade underhållningsprogrammet i svensk radiohistoria. Kort sagt: Underhållning om underhållning! Det håller ett rappt tempo rakt igenom och formatet tilltalar en bred målgrupp och spänner över generationsgränser. Det är härligt nördigt om en liten bit av vår svenska kulturhistoria, samtidigt som det är gjort med värme och inbjuder till många skratt längs vägen. Att vara rolig och ha ett brett anslag, samtidigt som man smyger in lite folkbildning är ett vinnande underhållningskoncept vi gärna hör mer av.”

PressbildVinnare Sveriges Radio (Fotograf: Claes Bertilson/Sveriges Radio)

Läs mer om Guldörat här

Presskontakt: Claes Bertilson 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se