Spänningsserie från Sveriges Radio utsedd till bästa ljuddrama

Sveriges Radio Drama vinner Nordiska radiodramapriset för P3 Serie: Brottskod 06 – en dramathriller om jakten på en seriemördare. Radiodramat kallas för ”modigt och ovanligt” och hyllas för manus, regi, skådespelarinsatser och ljuddesign.

P3 Serie Brottskod 06
P3 Serie: Brottskod 06. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Nordiska radiodramapriset delas ut vartannat år till ett nordiskt public service-bolag för bästa ljuddrama. Priset delades ut den 26 april i Reyjkavik av Thorgerdur Sigurdardottir, chef för radiodrama på isländska RUV.

Prismotivering: ”Det vinnande radiodramat är välkonstruerat. Det speglar viktiga ämnen och hanterar seriens teman nyskapande och unikt. Berättelsen är personlig, samtidigt som den gestaltar attityder i samhället. Lyssnaren bjuds in att bevittna en mångfacetterad konflikt med ett ämne som sätter lyssnaren i en svår etisk situation. Det är modigt och ovanligt, om än grundat i en välkänd genre – den traditionella nordiska deckaren. Brottkod 06 ger lyssnaren en välkonstruerad kriminalhistoria med ett utmärkt manus, varsam regi, fina skådespelarinsatser och en utmärkt ljuddesign”.

– Priset är ett bevis för att nationsgränser aldrig är ett hinder för ett väl berättat ljuddrama. Det som händer i Brottskod 06 väcker starka känslor och engagemang oavsett vilket språk man talar, säger Samuel Sjöblom, exekutiv producent på Sveriges Radio Drama.

P3 Serie: Brottskod 06 hade premiär i januari 2023 och är skapad av Mattias Grosin, Emma Janke, Arozo Arif och Laura Wihlborg på produktionsbolaget Ljudbang.

– Vi är överlyckliga att vår ”baby”, Brottskod 06, får Nordiska radiodramapriset. Härligt att vår målsättning att göra spänning i kombination med mellanmänskligt drama kan fånga lyssnarna, säger Emma Janke, producent på Ljudbang.

Om P3 Serie: Brottskod 06
När den dömde pedofilen Sebastian Ohlsson avviker från en permission får poliserna Saman och Anna i uppdrag att hitta honom. Efter ett omfattande sökande i Norrtäljes skogar hittas Sebastian död. Då dödsorsaken förblir ett mysterium inleds en förundersökning om mord.

När Saman och Anna börjar arbeta med utredningen hittar de fler olösta fall med döda sexualbrottslingar. Är det tillfälligheter eller är de en seriemördare på spåren? Allt ställs på sin spets när Samans charmiga men struliga lillebror plötsligt dyker upp och Samans polisarbete flätas samman med det barndomstrauma som han flytt ifrån i hela sitt liv.

I rollerna: Amed Bozan, Madeleine Martin, Yasmine Seifi, Rayan Khosropour, Helena Lindegren, Gunilla Nyroos, Nils Wetterholm, Isabelle Kyed, Cedomir Djordjevic, Channa Grosin, Erik Möller

Manus: Mattias Grosin, Emma Janke, Arazo Arif, Laura Wihlborg
Dramaturg: Magnus Lindman
Regi: Emma Janke, Laura Wihlborg
Musik: Christian Balvig
Ljuddesign: Anders Lindahl
Producenter: Emma Janke, Laura Wihlborg
Exekutiv producent: Samuel Sjöblom, Sveriges Radio Drama

Serien är gjord av produktionsbolaget Ljudbang.

Lyssna här: P3 Serie: Brottskod 06

Pressbilder:

För mer information vänligen kontakta:
Doreen Kanter, redaktionschef Sveriges Radio Drama
doreen.kanter@sverigesradio.se