Stabilt förtroende för Sveriges Radio och den digitala lyssningen ökar

Sveriges Radio har idag lämnat in den årliga public service-redovisningen till Mediemyndigheten. Den finns nu och innehåller en omfattande redovisning av utbudet, lyssningen, ekonomin samt publikens syn på Sveriges Radio. 7,3 miljoner lyssnare tar del av Sveriges Radios sändningar, poddar och program under en genomsnittlig vecka och den digitala lyssningen ökar. Läs hela public service-redovisningen via Sveriges Radios webb. OBS RÄTTELSE

Den svenska ljudmarknaden är unik. Det finns skäl att tala om en svensk ljudboom under det senaste decenniet, och utvecklingen har haft en avgörande betydelse för hur den nationella konkurrensen ser ut. Inget annat land med samma befolkningsmängd kan uppvisa en sådan utveckling av inhemskt skapat utbud av tjänster och innehåll, inklusive ett särskilt public service-bolag inriktat på ljud. Som framgår av public service-redovisningen väljer också de flesta medieanvändare svenska plattformar och innehållsleverantörer. Sveriges Radio har i kraft av sin storlek och sitt uppdrag ett stort ansvar för att den svenska marknaden för ljudproduktioner är livaktig och innovativ. Under 2000-talet har företaget successivt köpt in allt fler programserier från externa produktionsbolag. Under 2023 lade Sveriges Radio 494,6 miljoner kronor på utomståendes medverkan, bland annat i form av inköpta produktioner och musikrättigheter. Motsvarande summa 2022 var 477,3 miljoner.

Urval av fakta från public service-redovisningen:

Det digitala innehållet allt viktigare för lyssnarna

- Bland kanalerna ökade on demand-lyssningen* procentuellt mest för P3 och P4 med 13 procent vardera medan lyssningen på utbudet från Ekot ökade med 52 procent. Barnradion ökade med 17 procent.

- 11 procent av den samlade tid som svenskarna ägnade åt ljudplattformar gick till appen Sveriges Radio Play (oförändrad från 2022).

Det lokala innehållet viktigt och välciterat i andra medier

- Sveriges Radio är stationerade på 52 orter i 50 kommuner runt om i Sverige.

- Under 2023 gjordes inslag på plats i alla Sveriges 290 kommuner minst en gång varje tertial och i genomsnitt sände Sveriges Radio från 266 kommuner varje månad.

- Sveriges Radios nyheter citeras brett av andra medier. Under 2023 citerades eller omnämndes Sveriges Radio 98 768 gånger i andra medier (en ökning från 84 780 under 2022) varav det lokala innehållet citerades 52 782 gånger.

- 55,37 procent av allmänproduktionen i Sveriges Radios rikssändningar producerades utanför Stockholm 2023.

Förtroende och granskning

- 72 procent av svenskarna har högt eller mycket högt förtroende för Sveriges Radio enligt SOM-undersökningen vilket är oförändrat från 2022 (6 procent uppger lågt eller mycket lågt förtroende, 2022 var det 7 procent).

- 76 procent av svenskarna mellan 16-79 år ansåg 2023 att Sveriges Radio har ett mycket eller stort värde för samhället vilket är oförändrat jämfört med året innan.

- Under 2023 anmäldes Sveriges Radio till Granskningsnämnden för radio- och TV 568 gånger i 457  ärenden vilket är en ökning från 2022. Antalet fällningar föll till sju (från åtta 2022).

Beredskapsuppdraget och distributionskostnader

- Sveriges Radio har en unik roll inom totalförsvaret, och arbetet med beredskapsuppdraget har högsta prioritet och har ytterligare förstärkts på en rad punkter under 2023. Samverkan och dialog med andra samhällsviktiga funktioner har förstärkts ytterligare under de senaste åren.

- 97 procent av allmänheten anser att Sveriges Radios roll är mycket eller ganska viktig i händelse av samhällsstörning, kris eller krig. Fem av sex anser den vara mycket viktig, enligt en undersökning Novus gjorde på uppdrag av Sveriges Radio 2023.

- Kostnaden för distributionen av Sveriges Radios sändningar ökar till 268 miljoner kronor (från 259 miljoner 2022).

Musik, minoritetsspråken och unga

- Sveriges Radios musikutbud är bredare än andra radiokanaler i Sverige. 100 662 olika låtar och stycken sändes under 2023 i någon av de linjära kanalerna eller i on demand-innehållet (motsvarande siffra 2022 var 100 604).

- Sveriges Radio står för cirka 90 procent av det nationella minoritetsspråksinnehållet inom public service. Under 2023 ökade mängden sända timmar i marknätet till 10 559 (upp från 10 524 timmar).

- 13 299 timmar för barn och unga sändes under 2023 (upp från 13 147 timmar 2022).

- 1457 skolklasser i årskurs 6 deltog i Fria ordets dag under 2023.

FAKTA OM PUBLIC SERVICE-REDOVISNINGEN

Public service-redovisningen lämnas en gång per år till Granskningsnämnden vid Mediemyndigheten. Granskningsnämndens uppgift är att gå igenom innehållet och besluta om bolagen har levt upp till sina respektive uppdrag. Tyngdpunkten ligger på de särskilda uppdrag och målgrupper som beskrivs i sändningstillstånd och medelsvillkor. Företagets ambition är också att public service-redovisningens upplägg, tilltal och utformning ska underlätta for alla som är intresserade av hur Sveriges Radio bedriver sin verksamhet att ta del av informationen.

* On-demand lyssning är lyssning som efterfrågas specifikt av användaren, till skillnad från linjär lyssning som är livesändning.

Läs årets och tidigare års public service redovisningar här

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se