Storslam för Sveriges Radio på Prix Italia 2011

Radioteatern och P2 vann 2 av kategorierna; Radio Drama och Radio Music och Dokumentärredaktionen fick ett hedersomnämnande i prestigefyllda radiopristävlingen Prix Italia i Turin.

Radio Drama-Adapted Drama

Radioteatern: Tant Julia och författarna

- Det här är en seger för lekfullheten och lättheten i konsten, utbrister Magnus Berg, som dramatiserat och regisserat Mario Vargas Llosas självbiografi. Det är lite av en sport hos oss på Radioteatern att vi varje år ska göra en föreställning av årets nobelpristagare i litteratur, oavsett vem det blir.

Den unge Mario arbetar på en lätt kaotisk radiostation. När Marios femton år äldre tant Julia en dag återvänder till Peru från Bolivia drabbas de av kärleken och inleder ett hemligt förhållande – en skandal om det kom ut i släkten.

Manus: Mario Vargas Llosa, dramatisering och regi: Magnus Berg, översättning: Jens Nordenhök.
Med: Amanda Ooms Johan Rabaeus, Andreas Rothlin Svensson, Johan Stavring, Sandra Huldt och Anders Ahlbom Rosendahl.

Pressbild:
Johan Stavring, Amanda Ooms och Johan Rabaeus

Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

Radio Music – Composed Work
Bilradiopera: Själens rening genom lek och skoj

-  Vi är fantastiskt glada över priset, det har varit så kul att skapa och bygga ett verk på detta sällsynta sätt, säger Ann-Charlotte Larsson och Janne Waldenmark som tillsammans, utifrån Hans Gefors komposition, arbetat fram en helt ny klangvärld byggd för ett mobilt lyssnade.

Själens rening genom lek och skoj är en bilradioopera som bygger på Erlend Loes roman "Naiv.Super" från 1996. Operan är beställd av P2 och Radioteatern.

Libretto: Hans Gefors, sångtexter: Bengt Emil Johnson
I rollerna: Jonas Malmsjö – Berättaren, Richard Forsgren – Brodern, Julia Högberg – Lise och Isak Reinholdsson – barnet Børre. Sångerna sjungs av Malena Ernman, Lars Arvidsson, Olle Persson och Zacharias Wolfe Kärnekull. Sveriges Radios symfoniorkester spelar under ledning av Thomas Søndergaard. Syntkvintetten består av Emil Jonasson, klarinett, Michael Engström, synt, Johan Liljedahl, elgitarr, Backa Hans Eriksson, elbas och Jörgen Stenberg och Bengt Eriksson, slagverk.

Regi och teknik, Radioteatern: Magnus Lindman och Lena Samuelsson.
Musikteknik och klangregi: Jan Waldenmark.
Producent och klangregi: Ann-Charlotte Larsson Waldenmark.

Pressbild:
Bilradioopera Fr. v: Richard Forsgren, Hans Gefors, Lars Arvidsson och Zacharias Kärnekull Wolfe

Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

Radio documentary - hedersomnämnande
Jag ringer dig ibland - Av Amanda Glans.

Amandas mormor överlevde förintelsen. I dokumentären ”Jag ringer dig ibland” vänder Amanda mikrofonen mot mormor, sin mamma och sig själv och söker svaret på frågan om hur de svåra upplevelserna förts vidare i familjen.

Pressbild
Amanda Glans

Foto: Teo Leff

Om Prix Italia
Prix ​​Italia är den kanske mest prestigefyllda och äldsta internationella tävlingen med syfte att stärka och visa upp högkvalitativa radio-, TV och webbproduktioner (spelfilmer, dokumentärer, musik och scenkonst). Mer än 90 offentliga och privata programföretag från fem kontinenter tävlar.

Prix ​​Italia grundades av italienska Rai tillsammans med europeiska public service-radiobolag på ön Capri 1948.

Caroline Meyer Lagersparre, pressansvarig P1

caroline.meyer@sr.se