Sveriges Radio förtydligar angående debatten om Ring P1

Med anledning av DN:s artikel om Ring P1 har Sveriges Radio programdirektör Björn Löfdahl och chefsjurist  gått igenom de rutiner som företaget har för Ring P1 och hur redaktionen noterar inkommande samtal.

-       Sveriges Radios stora publik ska inte vara orolig. Vi för inte något register över de medverkandes åsikter, säger programdirektör Björn Löfdahl.

Det man konstaterat vid genomgången är att det inte har förekommit någon åsiktsregistrering av lyssnarna som påtalas i DN:s artikel. Det finns däremot en telefondatabas där man noterar vem som är med i programmet och vilket ämne man vill prata om. Det här är en etablerad redaktionell arbetsmetod.

-       Vi för anteckningar över vem som har ringt in och vilka ämnen som har diskuterats för att ha en bild av hur programmet varit den senaste tiden. Eftersom programmet sänds från flera orter underlättar denna sammafattning arbetet med att utveckla och förbättra innehållet när det byter sändningsort och redaktion. Det innebär att man kan undvika upprepningar, säger Björn Löfdahl.

Den debatt som nu uppstått kommer från en redaktionell diskussion där en projektledare föreslår att man även ska skriva upp namn och ämne på de som inte kommer med i programmen, utan bara ringt in. Skälet till det var att man ville ha ett bredare urval av medverkande som man kan ringa upp för att de passar in i den debatt som just nu pågår. Förslaget har testats i liten skala i några veckor i Göteborg. Frågan har inte varit färdig för ledningen att ta ställning till och mitt i den processen har nu denna fråga blivit offentlig.

-       Det blir inte aktuellt att genomföra förslaget. Vi tycker att det känns fel därför att det här är en mycket känslig fråga där vi måste hålla ett tydligt avstånd mot det som kan uppfattas som olämpligt i vår relation till vår publik. I stället fortsätter vi precis som tidigare, att föra dessa noteringar är ett journalistiskt redskap och helt lagligt, säger Björn Löfdahl.

Sverige Radio kommer att ytterligare begränsa tillgängligheten till databasen. Sedan en tid tillbaka sparas anteckningarna i maximalt 24 månader.

Pressbild:
Programdirektör Björn Löfdahl. Foto: Björn Dalin