Sveriges Radio frukost - lyssna i appen: Hur påverkas journalistiken av geopolitiken i norr?

Report this content

Sedan Sveriges och Finlands inträde i Nato har Norrbotten blivit allt viktigare militär-strategiskt. Hur bevakas den militära utvecklingen i nordligaste Europa? Finns det frågor som lämnas obesvarade? Frukosten arrangeras i Luleå under Norrbotten Media Week och går att följa i appen Sveriges Radio.

Allt fler militära övningar genomförs i vad som på Nato-språk kallas ”high-north” och att ha kontroll över norra Norge, Sverige och Finland är en förutsättning för att kunna flytta förband över Atlanten. Boden blir en central punkt för de trupper som är avsedda att försvara Finland. Det sker saker som det år svårt att berätta om. Var går gränsen mellan publicistisk bevakning och försvarshemligheter? Hur påverkar det geopolitiska säkerhetsläget i norra Norden det publicistiska uppdraget?

Sveriges Radios frukostseminarium sänds direkt den 14 november kl 08.15-09.15 från Norrbotten Media Week i Luleå.

Seminariet startar med ett samtal mellan Claes Aronsson, reporter på Ekot och programledare för podden Gräns och moderator Erik Blix efter inledande ord från Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Mediepanel:
Armi Rousu, kanalchef P4 Norrbotten och Meänraatio, Sveriges Radio
Mari Berglund, Chefredaktör Piteå-Tidningen
Thomas Nilsen, redaktör The Barents Observer
Ulrica Lövdahl, Chef Yle Nyheter Österbotten

Seminariet sänds direkt via ”övriga sändningar” under kanalfliken i appen Sveriges Radio och även deltagare på distans kan delta med frågor enligt instruktioner under seminariet. I efterhand publiceras samtalet som podd i appen under ”Sveriges Radio-Frukost”.

Mer information och kontaktdetaljer till Norrbotten Media Week
(evenemanget är utsålt på plats)

Presskontakt Sveriges Radio: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.s

Taggar:

Prenumerera

Media

Media

Dokument & länkar