Sveriges Radio i Almedalen – rapportering, diskussion och Det Politiska Spelet live

Sveriges Radio finns på plats i Almedalen främst för att rapportera vad som händer. Men vi tar möjligheten att lyfta mediefrågor med en Sveriges Radio-frukost om medierna och Natobevakningen och ett liveframträdande med podden Det Politiska Spelet. Välkomna!

Sveriges Radio finns på plats för att sända partiledarnas tal, intervjua alla talare och förstås rapportera viktiga nyheter från Almedalsveckan i Visby.

Alla sändningar finns i appen Sveriges Radio Play, och alla partiledarintervjuerna sänds även i FM och via webben enligt nedan.

Partiernas tal i Almedalen sänds alla direkt i appen Sveriges Radio Play.

Partiledarna eller deras ersättare intervjuas i P1 Morgon eller Studio Ett samt en extrainsatt Ekosändning kl 16.03 på lördag 1/7.

Varje kväll gör Ekot en sammanfattning och analys av partiernas tal. Onsdag till fredag sänds den i sena Studio Ett som startar efter tionyheterna kl 22.12 och på lördag 1/7 i en extrainsatt Ekosändning kl 21.03-21.33.

Sveriges Radio bjuder också in till ett frukostseminarium torsdagen den 29 juni 08.00-09.00

Vad hände egentligen? Om medierna och Natobevakningen

Från en dag till en annan verkade nästan alla överens: Sverige måste gå med i Nato. Men hängde alla med på vad som egentligen hände? Hur rapporterade medierna om utvecklingen längs vägen och under valrörelsen? Ställdes de mest grundläggande frågorna och kom alla perspektiv fram i debatten? Kunde de svenska journalisterna tillräckligt mycket om säkerhetspolitik för att kunna ta sig an uppgiften? Skilde sig mediebevakningen i Finland och Sverige åt? Och blev försvarsfrågan, som högaktualiserades när Ryssland invaderade Ukraina, reducerad till en fråga om Natomedlemskap?

Seminariet inleds med en intervju mellan moderator Erik Blix och den finländske medieforskaren Anu Koivunen, professor vid Åbo universitet, om hur samtalet, rapporteringen och debatten om Nato sett ut i Finland, jämfört med Sverige.

I panelen medverkar också:
Olle Lönnaeus, politikreporter, Sydsvenskan
Torbjörn Nilsson, politikreporter Svenska Dagbladet
Tove Svenonius, redaktionschef Ekot/Sveriges Radio

Inledning av Sveriges Radios programdirektör Sofia Wadensjö Karén

FÖLJ SEMINARIET PÅ PLATS I VISBY

Seminariet äger rum på Länsteatern Gotland, Bredgatan 10, Visby.

Observera att antalet platser är begränsade och inte går att boka så kom i tid, frukost serveras på plats från 07:30.

FÖLJ SEMINARIET DIGITALT DÄR DU ÄR

Seminariet sänds live i appen Sveriges Radio Play, och direktsänds via sverigesradio.se/srfrukost . Även almedalsveckans officiella Playkanal och Kultur i Almedalens Youtubekanal sänder.

För att få en påminnelse om seminariet för den digitala sändningen, anmäl er här.

Det Politiska Spelet Live! – onsdagen 28 juni kl 17:45-18:30

Kom och lyssna på inspelningen av podden Det Politiska Spelet med Parisa Höglund och Fredrik Furtenbach i spetsen. De spelar in torsdagens poddavsnitt framför en livepublik på Länsteatern Gotland, Bredgatan 10, Visby.

Observera att antalet platser är begränsade och inte går att boka så kom i tid.

Pressbild: Det Politiska Spelet (Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se