Sveriges Radio i Bryssel – Cilla Benkö möter Barosso och Lotta Bromé sänder internationellt

Lotta Bromé sänder internationellt över hela Europa från Bryssel och Sveriges Radios vice vd Cilla Benkö träffar EU-kommissionens ordförande den 11 och 12 oktober.  Den europeiska radiobranschen möts i Bryssel för att diskutera radions plats i en digital värld. Den två dagar långa konferensen i EU-parlamentet inleds med två radiosändningar från parlamentets studio.

EBU:s (European broadcasting union) styrelse, där Sveriges Radios vice vd sitter, träffar på onsdag EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso för att diskutera public service roll i Europa.

– Public service-bolagen är satta under hård press i Europa både finansiellt och strukturellt och det finns stor anledning att resonera med EU:s ledning vilken roll de anser att public service-bolagen ska ha i väl fungerande demokratier, säger Cilla Benkö.

På torsdag träffar också Cilla Benkö de svenska EU-parlamentarikerna för att diskutera public service-frågor och Sveriges Radios framtida utmaningar.

Lotta Bromé sänder internationell radio
Som första svenska programledare som sänder över hela EBU-området, leder Lotta Bromé på tisdag en radioshow från Bryssel om radions framtid i Europa.
Sändningen är ett samarbete inom EBU och sänds live bland annat i England, Frankrike, Tyskland, Belgien och Italien. Övriga länder inom EBU kommer att sända radioprogrammet på internet. Under sin timme i Bryssel gästas Bromé bland andra av Europaparlamentets talesperson och representanter för London OS.

–  Det är en fullspäckad sändning som handlar om allt från digitalradion till hur radiobolagen i Europa samarbetar under stora nyhets- och sportevenemang, säger Lotta Bromé.

Bengt Arwén, direktionsadministratör
bengt.arwen@sverigesradio.se