Sveriges Radio prisat av EBU för det digitala radiohuset

Sveriges Radio får priset Award for Technology & Innovation för utvecklingsarbetet med Next Generation, det nya digitala radiohuset på P4 Väst i Uddevalla.

Från vänster. Lars Hedh (SR), Hasse Wessman (SR), Simon Fell (EBU) and Egon Verharen (NPO) FOTO: Sveriges Radio

Priset, Award for Technology & Innovation, delades ut igår på European Broadcasting Union (EBU) Technical Assembly i Stuttgart. Lars Hedh, Chef för Metod och Teknikutveckling och Hasse Wessman, strateg på Utvecklingsavdelningen, var på plats och tog emot priset.

– Det känns jättekul att vårt arbete uppmärksammas i ett sådant här sammanhang. Priset är ett bevis på att Sveriges Radio ligger i framkant, det är extra roligt att vi som radiobolag får priset eftersom större delen av juryn kommer från TV-världen, säger Lars Hedh, chef för metod och utveckling på Sveriges Radio.

Han och några andra på avdelningen ligger bakom idén att ersätta det traditionella mixerbordet med en dator med pekskärm, en padda eller telefon som fjärrstyr sändningen. En teknik som P4 Väst var först med, när det nya digitala radiohuset invigdes i höstas.

– Vi behöver inte längre sitta fast vid kontrollbordet. Det här har väckt stor uppmärksamhet i broadcastvärlden, säger Lars Hedh.

– Priset är ett kvitto på Sveriges Radios tekniska kunnande. Dessutom är det ett mycket roligt erkännande av våra medarbetares framgångsrika och världsledande arbete med att utveckla tekniska lösningar, säger Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio.

Sveriges Radio har samarbetat med den tyska företaget LAWO i arbetet med NXG.

Om priset

The EBU Award for Technology & Innovation tilldelas individer eller grupper som har utvecklat teknik, system eller tjänster som kommer att få stor inverkan på broadcastmedia under de närmaste åren

Läs också EBU:s pressmeddelande

Mer om NXG projektet