Sveriges Radio satsar på datajournalistik – rekryterar Sascha Granberg

Den kunniga och rutinerade datajournalisten Sascha Granberg nyanställs på Ekot som den första personen i ett kommande team som ska arbeta med datajournalistik tillsammans med journalister på hela Sveriges Radio.

Sascha Granberg kommer närmast från jobb som journalist, utvecklare och utbildare på Journalism++ där han arbetat med exempelvis Dagens Samhälle, Ottar och Expressen. Tidigare har han bland annat jobbat på nyhetsbyrån Siren och Ekot.– Jag är väldigt glad över att få in Sascha Granberg på Ekot, han tillför en viktig kompetens till redaktionen och kommer att bidra till att vi kan förbättra vårt idéarbete, metodik och journalistik, säger Tove Svenonius, inrikeschef på Ekot.

Datateamets arbete kommer att ske i samarbete mellan Ekot, övriga nyhetsredaktioner på Sveriges Radio, samt reporternätverket SR Granskar. Inom kort kommer ytterligare två personer att rekryteras till datateamet.

SR Granskar är ett nätverk med reportrar från alla delar av Sverige, och målsättningen är att föra in datajournalistik som metod i flera av nätverkets granskningar.

– Vi har på senare tid testat olika datajournalistiska grepp, bland annat inom ramen för reporternätverket SR granskar, och det här är något vi vill fortsätta att utforska. Med Sascha Granberg vid rodret för det nya team som nu ska byggas upp kommer vi att kunna utveckla nya journalistiska metoder och fördjupa researchkunskaperna inom hela Sveriges radio. Det ser jag som en viktig framtidsfråga, säger Fia Wirén, chef för område Norr och ansvarig för styrgruppen för reporternätverket SR granskar.

Sascha Granberg börjar på Ekot i november med placering i ekonomigrupp, där han kommer att samarbeta med kollegor inom gruppen såväl som övriga Ekot och Sveriges Radio.

– Sascha Granberg är ett välkommet tillskott till vår grupp, jag ser verkligen fram emot att jobba med honom i både korta och längre projekt, säger Pär Ivarsson, chef för Ekots ekonomigrupp.

– Det är väldigt kul att vara tillbaka på SR som genom den tidigare Digitala insatsstyrkan legat i framkant inom datadriven journalistik, säger Sascha Granberg. Jag har saknat att jobba på en redaktion och ser extra mycket fram emot att jobba med alla delar av företaget och att lära av det datadrivna arbete som redan görs inom exempelvis SR Granskar.

Foto Sascha Granberg (Foto: Privat)

För mer information: Tove Svenonius, inrikeschef Ekot, 08-784 5000 eller tove.svenonius@sverigesradio.se