Sveriges Radio stärker utrikesrapporteringen

Sveriges Radio satsar och breddar utrikesbevakningen ytterligare. Från och med 1 mars tillsätts en ny korrespondenttjänst i Sydasien och Naila Saleem blir den första korrespondenten där. Samtidigt breddas USA-bevakningen med en flytt av en korrespondenttjänst till San Francisco. Med anledning av det aktuella säkerhetsläget möter Sveriges Radio upp med ökat fokus på Ryssland den kommande tiden

Sveriges Radio utökar utrikesbevakningen och tillsätter en ny korrespondent för bevakning av bland annat Indien, Pakistan och Afghanistan. Naila Saleem blir från 1 mars korrespondent i området.

Naila Saleem är idag reporter i Ekots utrikesgrupp och har länge rapporterat om utvecklingen i Sydasien, både för Sveriges Radio och som frilans. Sveriges Radios lyssnare har hört henne rapportera till exempel från Kabul, efter talibanernas maktövertagande, och från valet i världens största demokrati Indien.

– Det känns fantastiskt roligt och mycket hedrande att få bli Sveriges Radios första Sydasienkorrespondent. Jag är så stolt över att företaget nu utökar sin bevakning i Asien, som blir en allt viktigare region i världen både geopolitiskt och ekonomiskt. Jag ser fram emot att skildra allt från det säkerhetspolitiska läget i Afghanistan till den digitala omställningen i Indien genom möten med människorna som lever och verkar där, säger Naila Saleem.

Med den nya korrespondenttjänsten förstärker Sveriges Radio Asienbevakningen ytterligare. Sveriges Radio har redan korrespondent Björn Djurberg på plats i Peking samt Peder Gustavsson i Bangkok.

– Jag är väldigt glad över att Naila Saleem tackat ja till uppdraget som vår första Sydasienkorrespondent. Det är ett utmanande och urviktigt område att bevaka, och Naila har förmågan att ge både snabb nyhetsrapportering och förklara bakgrund och sammanhang, säger Ekots utrikeschef Ginna Lindberg.

Sveriges Radio breddar USA-bevakningen: från kust till kust

Sveriges Radio flyttar i dagarna en av sina två korrespondenttjänster i USA från östkusten till västkusten. Syftet med flytten är att bredda den journalistiska bevakningen av en av världens mest inflytelserika länder. Med stationering på den amerikanska västkusten utökar vi bland annat bevakningen av tech-industrin i Silicon Valley, samtidigt som Sveriges Radio får en geografiskt mer mångfacetterad bevakning med ökat fokus på västra delen av USA, som ger andra perspektiv. Under det viktiga amerikanska kongressvalåret 2022 kommer vi alltså ha en USA-korrespondent stationerad på varje kust: Cecilia Khavar i Washington DC och Roger Wilson, som flyttar från New York till San Francisco.

Ekot utökar bevakningen av Ryssland

Det spända säkerhetspolitiska läget har visat på en ökad efterfrågan från publiken på fördjupande program runt konflikten kring Ryssland och Ukraina. Ekot lanserade därför i veckan en ny utrikessatsning ”Radiokorrespondenterna Ryssland” under den närmaste månaden.

Det första avsnittet finns redan tillgänglig som podd eller via webben och kommande program kommer sändas i P1 på söndagar kl 13. Programleder gör tidigare Rysslandskorrespondent Jesper Lindau och i första avsnittet hörs också Sveriges Radios korrespondenter Johanna Melén, Maria Persson Löfgren och Andreas Liljeheden, om livet vid gränsen mellan Ryssland och Ukraina, om hur NATO påverkas av konflikten, och om hur sanktioner fungerar.

– I en tid när publiken efterfrågar ytterligare fördjupning av det säkerhetspolitiska läget är vi glada att vi har den bredd som krävs för att erbjuda det. Genom att fördjupa programmet Radiokorrespondenterna och löpande rapportera om läget i våra nyhetssändningar vill vi ge en så helomfattande bild som vi kan, säger Ginna Lindberg.

Europapodden denna vecka diskuterar också läget i Ryssland. ”Putins komplicerade relation till Europa” med programledare Claes Aronsson, EU-kommentator Susanne Palme, Rysslandskorrespondent Maria Persson-Löfgren, Berlinkorrespondent Caroline Salzinger och Östersjökorrespondent Lubna El-Shanti.
Tillgänglig i appen Sveriges Radio play och webben och i P1 söndag 6 februari kl 21.00

Även Ekots lördagsintervju den 5 februari kommer att ha fokus på säkerhetsläget när ÖB Mikael Bydén intervjuas i direktsändning av programledare Mikael Kulle. P1 lördag kl 12.55.

Pressbild: Naila Saleem (Fotograf: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se