Sveriges Radio storsatsar på P4 Stockholm

Sveriges Radio flyttar fram positionerna för lokaljournalistiken i Stockholms län med en stor satsning på P4 Stockholm med fler reportrar, nya lokala redaktioner och under hösten 2019 startas lokala morgonsändningar i Södertälje. De nya Södertäljesändningarna kommer ligga på den frekvens som fram till december används av P5 STHLM som nu slutar sändas. För att ge Stockholms 2 miljoner invånare ännu bättre radio samlas resurserna i P4 Stockholm.

Michael Österlund, biträdande programdirektör Fotograf: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Ett uttalat mål för oss är att vara så nära lyssnarna vi kan och ge röst åt en mångfald av synpunkter och perspektiv från mindre bevakade områden. Stockholms län med sina 26 kommuner och runt 2 miljoner invånare är trots sin närhet till Sveriges huvudstad ofta ett område som inte får den journalistiska uppmärksamhet det förtjänar. Vi storsatsar därför på P4 Stockholms lokala bevakning med lokal redaktion i Södertälje samt mindre redaktioner på tre andra platser i länet, Flemingsberg, Järva och norrort, säger Michael Österlund biträdande programdirektör på Sveriges Radio.

Förändringen kommer ge ökad redaktionell närvaro med fler reportrar, snabbare rapportering, utbyggd kvälls- och helgbevakning och bättre digitalt utbud i Stockholmsområdet. P4 Stockholm kommer också utveckla ett nytt eftermiddagsformat som ska sändas mellan 17:30-19.

– Sveriges Radio satsar mer och mer på den lokala journalistiken. Under 2017 inrättade vi 13 nya tjänster inom P4 utanför Stockholmsområdet, vi har startat särskilda morgonsändningar i Helsingborg och vi utvecklar ständigt ny teknik för att komma utanför radiohusen. Nu gör vi denna förändring i Stockholm som nästa led i det arbetet, säger Michael Österlund.

– Att långsiktigt satsa på redaktionell närvaro i olika delar av Stockholms län tror vi är vägen framåt och något som vi tycker att vi kan bli bättre på, det ska bli väldigt roligt att genomföra. Det blir lätt så att diskussionen om underbevakade områden associeras med kommuner längre bort från storstäderna men sanningen är att problematiken finns i mer tätbefolkade områden än man tror, säger Michael Österlund.

Som ett led i arbetet väljer Sveriges Radio att göra en särskild satsning på Södertälje där det från och med hösten 2019 kommer att finnas lokala morgonsändningar mellan kl 6 och 9.

– Södertälje är en egen stad nära storstaden där vi tror att det finns stora möjligheter att nå nya lokala lyssnare. Därför kommer både reportrar och programledare från och med 2019 ha Södertälje som bas. De kommer dels arbeta med nyheter och aktualiteter för P4 Stockholm och dels det nya morgonprogrammet riktat till Södertälje med omnejd, säger Michael Österlund.

– Det är en otroligt viktig satsning som företaget gör på den lokala journalistiken i Stockholm. Nu kan vi utveckla bevakningen av Stockholms läns alla 26 kommuner. Jag ser fram emot att genomföra detta ihop med alla medarbetare och inte minst att starta en lokal morgon i Södertälje som känns både spännande och utmanande, säger P4 Stockholms tillförordnade kanalchef Lena Tideström-Sagström.

Morgonsändningarna i Södertälje kommer att använda sig av den frekvens som P5 STHLM har använt i staden. P5-frekvensen i länet kommer i övrigt användas till ordinarie P4-program, däribland det populära programmet Kvällspasset. Vid stora evenemang kan den tidigare P5-frekvensen användas för att ge Stockholmarna möjlighet till både lokala program och extrasändningar.

P5 STHLM upphör som kanalnamn i början av december 2018.

– P5 STHLM startades för att nå en viss målgrupp med ett visst innehåll. Lyssnarna har dock inte strömmat till i den omfattning som vi hade hoppats på och därför väljer vi nu att kraftsamla i en lokal kanal som ska vara intressant för alla Stockholmare, säger Michael Österlund.

FOTO:
Michael Österlund
Fotograf: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Lena Tideström-Sagström
Foto: Sveriges Radio

För intervjuer eller ytterligare information, kontakta: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller e-post claes.bertilson@sverigesradio.se