Sveriges Radio tillgängliggör oberoende nyhetsrapportering för ukrainska mediekonsumenter

Sveriges Radio är först ut bland europeiska public service-bolag att dela nyheter med en ukrainsk publik hos det ukrainska nyhetsbolaget Suspilne. De översatta nyheterna görs åtkomliga genom EBU-samarbetet, ”A European Perspective”, ett unikt journalistiskt utbyte med målet att främja trovärdig nyhetsjournalistik. Det gör också att svenska mediekonsumenter kan ta del av nyheter från Europas alla hörn.

Nyhetsboxen ”A Europen Perspektive” på ukrainska Suspilnes sajt 18 januari 2024. Sveriges Radios nyheter om svenska diskrimineringslagen och matfetter är två av de nyheter som syns.

Sveriges Radio har blivit ett av de första europeiska public service-bolagen att erbjuda ukrainare oberoende journalistik, med aktuella perspektiv från Sverige och världen. De utvalda nyheterna produceras av ukrainskatalande reportrar på Sveriges Radio och publiceras på public service-företaget Suspilnes digitala startsida.

Den första veckan – 11-18 januari – har Suspilne publicerat alla sju nyhetsklipp som Sveriges Radio tillgängliggjort, och nyhetsboxen har fått cirka 50 000 visningar. Runt 20 europeiska public service-bolag, medlemmar av European Broadcasting Union (EBU), delar nyheter med varandra på detta sätt sedan några år tillbaka. Nyheterna handlar om allt från svensk politik till hur man ska kunna dra ned på matfett.

I en rekommendationsbox under utvalda nyhetsartiklar på sverigesradio.se visas också ett urval av europeiska nyhetspubliceringar i ljud, video och text från andra public service-bolag, till exempel France Info, irländska RTÈ, tyska BR och spanska RTVE. Alla baltiska länder är också representerade.

Nyheterna publiceras på en mängd olika språk. Innehållet är antingen direkt producerat på eller engelska eller ukrainska, eller översatt och godkänt av ursprungsbolaget. Översättningen görs med hjälp av EBU;s AI-verktyg Eurovox. Det är alltid tydligt märkt och förklarat för användarna när maskinöversättning används.

Att Sveriges Radios nu erbjuder opartisk journalistik till en ukrainsk publik stärker också ett annat pågående projekt där bland annat Sveriges Radio och BBC stöttar och hjälper ukrainska public service i en utsatt tid.

– Att Sveriges Radios ljudande journalistik går att lyssna på i Ukraina och av ukrainare på flykt – och det på deras eget språk – är glädjande och viktigt. Ukrainarna har ett stort behov av opartisk information och perspektiv från övriga Europa. Dessutom är det självklart att vi vill vara med och skapa en ny modell för nyhetsutbyte inom EBU. Att kombinera AI-teknologier med starka, journalistiska grundvärden är helt centralt framöver, säger Olle Zachrison, chef för AI & Nyhetsstrategi som ansvarar för projektet på Sveriges Radio

Det är Ekots redaktörer som sköter urval och granskning av det delade och publicerade nyhetsinnehållet. Sveriges Radio har spelat en ledande roll i projektet ända sedan starten 2020. Ekot har alltid haft ett stort fokus på nyhetsrapportering från hela Sverige och världen. Där har man noterat ett stort intresse från sajtanvändarna.

– Våra nyhetslyssnare är mycket intresserade av vad som händer i andra länder, inte minst i denna oroliga tid. Nu kan vi ge publiken fler europeiska infallsvinklar runt vitt skilda ämnen som de pågående krigen, säkerhetsläget, elpriserna eller viktiga val. Vi drar nytta av den kombinerade kraften hos europeisk public service för att erbjuda ett nytt mervärde, säger Ekots chef Klas Wolf-Watz.

En viktig del av projektet handlar för Sveriges Radios del om att utforska hur nya tekniklösningar – som maskininlärning och automatisk översättning – kan stärka nyhetsjournalistiken i linje med bolagets höga krav på kvalitet, etik och oberoende.

– För första gången i EBU:s historia rekommenderar våra medlemmar digitala nyheter från varandra på ett strukturerat sätt. Fler medlemmar ansluter nu vilket bevisar att vi har en värdefull och resurseffektiv modell för gränsöverskridande samarbete, inte minst runt AI. Det stärker värdet av public service och vi är mycket tacksamma för att Sveriges Radio spelar en ledande roll, säger Justyna Kurczabinska, EBU:s chef för nyhetsstrategi.

Pressbild: Olle Zachrison (Fotograf: Jan Pieter van Eerde/ Sveriges Radio)

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se