Sveriges Radio toppar Förtroendebarometern 2012

I dag presenterades Förtroendebarometern som mäter allmänhetens förtroende för medieföretag, institutioner och företag i landet. Överst på listan ligger Sveriges Radio med 78%.

Sveriges Radio möter störst förtroende av alla de samhällsinstitutioner och företag som mäts i den årliga Förtroendebarometern som presenterades i dag på mediedagarna i Göteborg.
- Vi är naturligtvis glada och stolta för Sveriges Radios del, säger vd Mats Svegfors och vice vd Cilla Benkö, men framförallt vill vi understryka hur positivt och viktigt detta är för svensk demokrati.

Sveriges Radio toppar listan med Sveriges Television på andra plats strax efter. De två stora medieföretagen i public service-regi möter ett förtroende utan motstycke och har en unik ställning jämfört med public service-bolag i jämförbara länder. Detta visar den styrka för demokratin som en bred uppslutning bakom stark public service utgör.
- Det är vår förhoppning att hela det politiska samhället ska inse den demokratiska tillgång som ligger i ett stort förtroende för de centrala medieinstitutionerna, säger Mats Svegfors och Cilla Benkö.

Förtroendebarometern 2012
1. Sveriges Radio 78 %
2. SVT 74 %
3. Ikea 64 %
4. Universitet/högskolor 64 %
5. Volvo 60 %
6. Sjukvården 56 %
7. Skatteverket 54 %
8. Riksbanken 54 %
9. Google 54 %
10. Regeringen 53 %

Medieföretag 2012
1. Sveriges Radio 78 %
2. SVT 74 %
12. DN 50 %
18. TV4 37 %
38 (delad). Aftonbladet.se 15%
38 (delad). TV3 15%

Förtroendet för ”Lokal morgontidning” (icke namngivna) och för ”Radio/TV” (icke namngivna) ligger på 51 respektive 48%.

Förtroendebarometern görs av Medieakademin och Göteborgs Universitet och mäter allmänhetens förtroende för medier, företag och institutioner och har genomförts sedan 1997. Förtroendebarometern genomförs av TNS Sifo på uppdrag av Medieakademin och bygger på 1 017 nätenkäter from den 8 feb tom den 14 feb. Andelen som redovisas är de som har mycket eller ganska stort förtroende bland personer som har en åsikt.

Hela undersökningen
www.medieakademin.se