Sveriges Radio vinner internationellt innovationspris

Sveriges Radio vinner EBU Technology &  Innovation Award 2021 för systemet med nyhetsvärden, som anses ha en potential att positivt påverka hela mediebranschen.

– Detta är ett perfekt exempel på när teknisk uppfinningsförmåga kombineras med public service-värden, på ett sätt som hjälper Sveriges Radio att bättre uppfylla sitt uppdrag. Den nya tekniska lösningen underlättar för både Sveriges Radios redaktörer och publiken i stort, hela tiden med mänskliga bedömningar i fokus, säger Judy Parnall, ordförande för EBUs tekniska kommitté.

Kampen om slutnomineringarna var hård med 24 inskickade bidrag från EBU-medlemmar runt hela Europa. Sveriges Radios system för nyhetsvärden, eller "News values – The Public Service Algorithm at SR" som det kallas på engelska, blev en av fyra finalister och vann slutligen i tuff kamp mot två BBC-projekt och ett från italienska RAI.

– Detta är ju helt underbart kul. Vi i företagsledningen är så himla stolta. Att ta hem detta innovationspris som gäller TV, Radio och digitalt i konkurrens med stora RAI och jättestora BBC visar vilka duktiga, idérika och kompetenta medarbetare det finns hos oss - ett litet radiobolag med ljudet i fokus. Ett stort tack till alla inblandade, säger Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio.

Grunden för systemet med nyhetsvärden är en värderingsmodell som är lättförestålig och passar på alla olika redaktioner oavsett uppdrag.

– Vi blev faktiskt helt överrumplade! Rent tekniskt är det vi gjort förhållandevis rättframt egentligen. Halvt på skämt har vi sagt att algoritmen i sig förstår man om man läst matte B på gymnasiet. Hur kan det stå sig mot avancerade AI-system? Men det vi gör är ju att vi förändrar hur vi arbetar med nyheter digitalt och det verkar juryn ha förstått, säger Jörgen Bang, produktägare.

– Att vinna detta pris är viktigt för att det påminner oss om att även teknik kan användas för att uppnå vår vision, att lyfta fram fler röster och starkare berättelser för en större förståelse, fortsätter Jörgen Bang.

Tvärfunktionellt arbete hela vägen från idé till införande

Projektet med att utveckla och införa systemet har pågått i tre år och sedan april är alla redaktioner på Sveriges Radio anslutna till systemet. Många har varit inblandade, men de fyra som lyfts fram i nomineringen är produktägare Jörgen Bang, UX-designerna Linnea Längberg och Jessica Axelsson från Produkt- och tjänsteutveckling, PTU, samt Tobias Sandblad, redaktionell projektledare och till vardags på P4 Sörmland.

Läs också EBU:s pressmeddelande om vinsten

Se Sveriges Radios nomineringsfilm om nyhetsvärden till EBU Technology & Innovation Awards 2021

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se