Sveriges Radios Ulla Öhman vann guldspade

Vid prisutdelningen av 2019 års Guldspadar ikväll vann Ulla Öhman från P4 Västernorrland guldspaden i klassen Etermedia lokal.

Ulla Öhman vinnare av Guldspade 2019 Foto: Annika H Eriksson/Sveriges Radio

Ulla Öhman vinner guldspaden för sin granskning av Kramfors kommuns placeringar av elever i särskola trots att de inte borde placerats där.

Motiveringen löd:

"För att med en starkt berörande journalistik ha avslöjat hur Kramfors kommun medvetet placerade normalbegåvade barn i särskola, med förödande konsekvenser för de drabbade."

– Ja, vad ska jag säga. Jag är glad och häpen. Det är ju en sådan viktig granskning för dem det berör, sa Ulla Öhman i en kommentar direkt efter att priset tillkännagavs.

– Ja, jag är förvånad, väldigt förvånad, jag har varit förvånad ändå sedan jag blev nominerad, nu vann jag, glad och förvånad, sa Ulla Öhman i en intervju med P4 Västernorrland ikvällLyssna på hela den intervjun här

Ta del av Ulla Öhmans granskning här

Övriga vinnare av Guldspadar finns här

Kontakt: Claes Bertilson, presschef 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se