Sveriges Radios vd Cilla Benkö kommenterar public service-kommitténs slutbetänkande

Idag den 13 maj presenterade regeringens utredare Göran Hägglund public service-kommitténs slutbetänkande. Förslaget skickas nu ut på remiss. Sveriges Radios vd Cilla Benkö kommenterar förslaget.

– Det är utmärkt att utredningen slår fast att vi fortsatt ska ha ett brett uppdrag. Samtidigt finns det skäl att känna oro över det glapp som finns mellan våra ekonomiska behov och det som utredningen föreslår. Jag ser en betydande risk att Sveriges Radio tvingas till omfattande besparingar som kommer att innebära färre journalister och färre program i en tid när det säkerhetspolitiska läget är allvarligare än på decennier, säger Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio.

– Det är också oroande att utredningen inte har lyckats komma överens. En så omfattande politisk oenighet öppnar för svårigheter att bedriva företaget utifrån ett långsiktigt perspektiv. Här finns en risk att det som sägs ena året inte gäller nästa år. Ytterst handlar det om att värna Sveriges Radios oberoende. En bred politisk konsensus om de långsiktiga förutsättningarna är avgörande för att trygga ett stabilt och oberoende Sveriges Radio.

Hela utredningen finns att ta del av via Regeringens hemsida.

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef 070-327 7807 eller mail: claes.bertilson@sverigesradio.se

Läs också tidigare blogginlägg om det budgetunderlag som Sveriges Radio lämnade till utredningen på begäran av public service-kommittén.