Tomas Hedenius ny kommunikationsdirektör på Sveriges Radio

Med start 15 augusti tillträder Tomas Hedenius som ny kommunikationsdirektör på Sveriges Radio. Tomas Hedenius har bred och lång erfarenhet inom kommunikationsområdet.

Tomas kommer närmast från egen verksamhet där han de senaste åren bland annat varit tf. nordisk marknadsdirektör på data och analysföretaget Dun & Bradstreet. Tomas har mångårig erfarenhet från ledande befattningar inom kommunikation och marknadsföring, bland annat som presschef på JM, vice VD på Gullers Grupp och kommunikationsdirektör på Arriva.

– Sveriges Radio har ett unikt uppdrag och ett starkt erbjudande som engagerar många, som trogen lyssnare ser jag fram emot att få arbeta med programmen och människorna med de röster jag lyssnat på under många år. Jag känner mig glad och hedrad över möjligheten att, tillsammans med enhetens medarbetare och andra kollegor runt om i företaget, fortsätta utveckla förtroendet för ett av Sveriges ledande mediebolag, säger Tomas Hedenius.

Tomas Hedenius blir chef för kommunikationsenheten och kommer att sitta i Sveriges Radios företagsledning.

– I Tomas får Sveriges Radio en chef för kommunikationsenheten med en stor bredd, en vana från att leda stora verksamheter. Han har också kunskap kring datadriven kommunikation, vilket vi tror kommer att vara en viktig pusselbit i vår dialog med publiken som är stor och bred och som söker olika upplevelser och kunskaper via det utbud vi har på Sveriges Radio. Att enkelt få en enskild person att förstå vad som finns i hela vårt utbud på 140 000 timmar radio om året samt i ett antal högkvalitativa poddar är svårt, och i det arbetet blir Tomas kunskaper av stor nytta., säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Tomas Hedenius tillträder tjänsten den 15 augusti som varit vakant sedan i januari.

Pressbild: Tomas Hedenius (Foto Mikael Grönberg/Sveriges Radio)

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef 070-327 7807 eller mail: claes.bertilson@sverigesradio.se