Ulrika Björkstén ny gruppchef för Vetenskapsredaktionen

Till ny gruppchef för Sveriges Radios Vetenskapsredaktion har idag utsetts Ulrika Björkstén.
- Det känns som en stor förmån att få jobba tillsammans med en så kompetent och kreativ redaktion som vetenskapsredaktionen, säger Ulrika Björkstén i en första kommentar till utnämningen.

Ulrika Björkstén, 43 år, har tidigare jobbat inom flera olika medieföretag såsom SVT, Dagens forskning och SvD. Ulrika har fått flera priser för sin insats inom vetenskapsjournalistiken bl.a. European Science Writer’s Award 2004. Ulrika har själv forskat på solceller och är disputerad doktor i fysikalisk kemi. Ulrika Björkstén tillträder sin tjänst den 24:e januari.

– Det känns väldigt bra att kunna knyta en så meriterad vetenskapsjournalist till Sveriges Radio och Vetenskapsredaktionen. Jag känner stor tilltro till Ulrikas och redaktionens förmåga att tillsammans utveckla och förnya redaktionens utbud både i P1 och P4, säger Andreas Miller Kanalchef SR Uppland och ansvarig för rekryteringen.

Sveriges Radios vetenskapsredaktion publicerar varje vardag nyheter i P1-morgon. Redaktionen producerar också radioprogrammen Vetandets Värld, Vetenskapsradions Veckomagasin, Klotet , Odla med P1 och Kossornas Planet i P4.

För mer information:
Andreas Miller, kanalchef SR Uppland