Valet i Sveriges Radio – här är datumen

Redan 4 augusti startar partiledarutfrågningarna i Sveriges Radios olika kanaler, då i P3 med Henrik Torehammar som utfrågare. Därefter följer P1:s utfrågningar, Karlavagnens och P4 Extras. Duell mellan Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven blir det i P1 den 5 september och slutdebatt i P1 den 10 september.

Några av utfrågarna i Sveriges Radio: Henrik Torehammar, Lasse Johansson, Monica Saarinen och Lotta Bromé.

De datum partiledarna kommer till P1 har de fullspäckade scheman. Med start den 18 augusti frågas de först ut i P1-morgon av Monica Saarinen och Lasse Johansson kl. 07.15, chattar sedan med lyssnarna, frågas ut av Radio Sweden, Sisuradio och Sameradion och avslutar med telefonväkteri i Ring P1.

Mer info om Sveriges Radios valbevakning finns på http://sverigesradio.se/valet

Partiledarutfrågningar

P3 kl. 13.00-14.00. Utfrågare Henrik Torehammar, sänds direkt från Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm

4/8 Annie Lööf, C
5/8 Åsa Romson eller Gustaf Fridolin, MP
6/8 Göran Hägglund, KD
7/8 Stefan Löfven, S
11/8 Jonas Sjöstedt, V
12/8 Fredrik Reinfeldt, M
13/8 Jimmie Åkesson, SD
14/8 Jan Björklund, FP

P1-morgon kl. 07.15, därefter chatt på sverigesradio.se/val och telefonväkteri i Ring P1 kl. 09.30

18/8 Jonas Sjöstedt, V
19/8 Stefan Löfven, S
20/8 Annie Lööf, C
21/8 Jan Björklund, FP
25/8 Göran Hägglund, KD
26/8 Fredrik Reinfeldt, M
27/8 Åsa Romson eller Gustaf Fridolin, MP
28/8 Jimmie Åkesson, SD

P4 Karlavagnen

Efter utfrågningarna i SVT kommer partiledarna till radiostudion där Lotta Bromé och lyssnarna ställer sina frågor.
19/8 Göran Hägglund, KD
21/8 Fredrik Reinfeldt, M
24/8 Åsa Romson eller Gustaf Fridolin, MP
26/8 Jimmie Åkesson, SD
28/8 Jan Björklund, FP
31/8 Stefan Löfven, S
2/9 Jonas Sjöstedt, V
4/9 Annie Lööf, C

P4 Extra

1/9 Jonas Sjöstedt, V
2/9 Annie Lööf, C
3/9 Jimmie Åkesson, SD
4/9 Åsa Romson eller Gustaf Fridolin, MP
8/9 Stefan Löfven, S
9/9 Göran Hägglund, KD
10/9 Fredrik Reinfeldt, M
11/9 Jan Björklund, FP

Duell Reinfeldt – Löfven i P1
P1 den 5 september kl. 16.00: duell mellan statsminister Fredrik Reinfeldt (M) och socialdemokraternas Stefan Löfven.

Slutdebatt i P1
Slutdebatt mellan partiledarna i P1 den 10 september kl. 16.00.

Valvaka i P1 och P4 den 14 september
Kl. 19.30-ca 00.00. Samsänds delvis mellan P1 och P4 fram till valresultatet är klart.

P2
Sisuradio, Sameradion och Radio Sweden gör partiledarutfrågningar samma dagar som P1 morgon.

Sisuradio
Valdebatt
27/8 kl 17.00-20.00 (prel. tid) Sänds från Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Vardagspolitik – Sisuradio följer under valåret sex familjer/hushåll i olika konstellationer storfamilj/ensamstående, regnbåge/traditionell, fattig/rik, högutbildad/lågutbildad, etniska markörer, språk mm. Geografiskt finns familjerna i Stockholm, Uppsala, Luleå, Malmö, Göteborg samt Eskilstuna. Inslagen sänds fortlöpande

Sameradion
Sameradion åker på valturné i fem veckor och sänder kl 15.00–16.00 i SR Sápmi, varje tisdag och torsdag med start 12/8 från tio förvaltningskommuner (de gör också en enkät med frågor till alla partier i samtliga 19 förvaltningskommuner).

Radio Sweden - arabiska, engelska, somaliska, romani och kurdiska
Alla redaktioner sänder från Malmö den 28/8 på arabiska, engelska, somaliska, romani och kurdiska. Radio Sweden gör en partiskola på alla språken som berättar vad riksdagspartierna har för historisk/ideologisk utveckling och var de står i dag: Var har de sina kärnväljare? Vilka röstar på dem? Vad går de till val på?

P3:s valfestival direkt från Kulturhuset Stadsteatern
4/8-7/8 + 11/8-14/8: Valfestival från Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Med Tankesmedjan, Henrik Torehammars partiledarutfrågningar, livemusik mm.
Sändningar kl. 12.00-20.00 Mer info på http://sverigesradio.se/delaupplevelsen

Torehammars supervalår
Varje fredag 13.00-14.00 i P3: Nästan halva världens befolkning går till val i år och P3:s politik-nörd Henrik Torehammar sätter tänderna i de stora och små frågorna med hjälp av Sveriges Radios korrespondenter och inrikesreportrar.

Lokal valbevakning i P4
Sveriges Radios 25 lokala kanaler bevakar valet med fokus på lokal granskning, mångfald och publikmedverkan. Valbevakningen samlas på respektive P4-kanals hemsida: http://sverigesradio.se/p4

Valkompassen
Osäkra väljare kan ta hjälp av Valkompassen för att hitta det parti som stämmer mest överrens med de egna åsikterna. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4657&artikel=5898392

Rätt fråga
I satsningen Rätt fråga samlar Sveriges Radio-redaktioner i hela landet in lyssnarnas konkreta frågor till politikerna. Därefter gör redaktionerna sitt journalistiska arbete för att få dem besvarade. Resultatet samlas på  http://sverigesradio.se/rattfraga

Valpodden Kvalet med Robin Olin och Henrik Torehammar
Kvalet tar upp små och stora frågor som på olika sätt rör unga inför riksdagsvalet. Ett nytt avsnitt varje lördagmorgon på http://sverigesradio.se eller i appen Sveriges Radio Play.

Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm
Många av Sveriges Radios valprogram kan upplevas live på Kulturhuset Stadsteatern. Program för sändningarna från Kulturhuset finns på http://sverigesradio.se/delaupplevelsen

Helena Bremberg, valsamordnare
helena.bremberg@sverigesradio.se