Välkommen att möta Ekots prisbelönta grävgrupp

Välkomna till ett seminarium om Ekots grävande journalistik torsdag 28 augusti kl. 18-20 i Kulturhuset Stadsteatern. Träffa de grävande reportrarna och hör om arbetet bakom avslöjanden som Saudiaffären, ”Den fastspända flickan” och ”Narkotikalandet”.

Bo-Göran Bodins och Daniel Öhmans avslöjande av Saudiaffären är ett av de senaste årens mest uppmärksammade gräv. Avslöjandet har fått många priser, både i Sverige och internationellt. Också Daniel Velascos Den fastspända flickan om Fallet Nora och Randi Mossige-Norheims Narkotikalandet om narkotikahandel och missbrukare har fått stort genomslag och belönats med flera priser. Nu samlas hela gruppen för att berätta om arbetet bakom avslöjandena och svara på publikens frågor. På plats finns också grävgruppens ansvarige, Rolf Stengård, och Fredrik Laurin – också han prisbelönt grävande journalist – som 1 september tar över ansvaret för grävgruppen.

Tid och plats: Kulturhuset Stadsteatern, plan 4, kl. 18.00-20.00 torsdag 28 augusti.

Evenemanget sänds även på sverigesradio.se.

Moderator: Kathryn Zimmerman, programledare P1-morgon
Deltagare: Rolf Stengård, Fredrik Laurin, Randi Mossige-Norheim, Daniel Öhman, Bo-Göran Bodin, Victoria Gaunitz (databasjournalistik) och Daniel Velasco.

Mer om Ekots grävgrupp:

Ekots grävgrupp har under de senaste åren haft stora internationella framgångar. Två år i rad har gruppen, i konkurrens med världens media och de stora nyhetsbolagen, vunnit motsvarande VM-guld i Gräv. Organisationen IRE– Investigative Reporters and Editors delar ut vad som anses vara världens mest prestigefyllda grävpris. I somras tog Daniel Velasco emot utmärkelsen i radioklassen för granskningen Den fastspända flickan.  Året innan vann Bo-Göran Bodin, Daniel Öhman och Rolf Stengård den tyngsta medaljen för Projekt Simoom om de svenska planerna på att bygga en vapenfabrik i Saudiarabien. Avslöjandena har även belönats bland annat på New York Festivals och av Prix Europa, liksom förstås ett flertal gånger i Sverige.

- Utmärkelserna utgör ett kvitto på kraften i Ekots grävande journalistik, och på det bestående avtryck den sätter i samhällsdebatten, säger Ekochefen Anne Lagercrantz.

Pressbild

Daniel Öhman, Rolf Stengård och Bo-Göran Bodin Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/1191/2865238_2000_1333.jpg

För mer information, intervjuer och pressackreditering, vänligen kontakta:
Caroline Meyer Lagersparre, pressansvarig P1

caroline.meyer@sverigesradio.se