Välkommen på #srfrukost: Frihet och ansvar - om medieetik bland poddar och strömningstjänster

Välkommen till ett frukostseminarium som lyfter frågor om etiken i det nya medielandskapet. Seminariet sänds direkt den 15 februari kl 08.15 via webb, i appen Sveriges Radio Play och sociala medier. Välkomna att lyssna och ställa era frågor direkt till panelen. RÄTTELSE - ny anmälningslänk

Mediemarknaden för ljud och bild har vuxit explosionsartat under senare år och allt fler – företag, medier, plattformar och produktionsbolag – satsar på eget innehåll för att locka publiken. Inte minst har utbudet av verklighetsbaserade berättelser, och särskilt i true crime-genren, blivit betydligt större.  Stora svenska händelser som Palmemordet, Knutby, kungliga skandaler och en lång rad uppmärksammade mord och brottsfall skildras i poddar, filmer, serier och böcker. Samtidigt har en medieetisk diskussion om ansvaret för enskilda personers privatliv och intressen vid publiceringar vuxit fram.

Vilka spelregler gäller egentligen för den som gör och sprider innehåll idag? Skiljer sig de etablerade mediernas arbetssätt och ansvar från andra aktörers – och hur märks det i så fall av för publiken som tar del av innehållet?

Enligt en undersökning från SOM-institutet tycker var femte medborgare att mördare ska namnges i medierna, samtidigt som endast en procent av de yrkesverksamma journalisterna tycker det. Är de etablerade medierna för återhållsamma med information och namnpubliceringar idag? Berövas allmänheten i onödan på innehåll som egentligen är offentligt, genom mediernas urval? Eller driver tvärtom innehållsaktörer som inte anslutit sig till det medieetiska systemet på en osund utveckling där enskilda personer och deras anhöriga hängs ut? Vad kan det i så fall få för konsekvenser på sikt?

Seminariet inleds med ett samtal mellan Medieombudsmannen (MO) Caspar Opitz och moderator Erik Blix

I panelen:

Karin Lindblom, redaktionschef samhällsredaktionen, Sveriges Radio
Martin Johnson, vd Third Ear Studio och programledare/producent för podcasten ”Spår” (Acast)
Karin Olsson, kulturchef och biträdande chefredaktör, Expressen

Inledning av Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Publiken kommer att kunna ställa frågor digitalt direkt till panelen under seminariet.

Datum och tid: tisdag 15 februari kl 08:15-09:15

Seminariet kan följas i appen Sveriges Radio Play – under "extrasändningar", på Sveriges Radios webb och via Sveriges Radios Facebooksida och kommer förstås även att finnas att lyssna på i efterhand.

OBS NY LÄNK:
Anmäl dig här för att få en påminnelse och länk till sändningen när det börjar.

Se tidigare #srfrukostar här

För frågor: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se