Välkommen till Sveriges Radios slutdebatt med partiledarna och tre specialdebatter

Media bjuds in att närvara vid Sveriges Radios slutdebatt med partiledarna den 2/9, två sakdebatter med partiernas talespersoner inom klimatfrågor 27/8, försvars- och säkerhetsfrågor 3/9 och Radio Swedens engelskpråkiga debatt med ledande partiföreträdare den 31/8. Debatterna äger rum i Studio 4 i Radiohuset i Stockholm. Pressackreditering krävs i förväg och platserna är begränsade för tre av fyra debatter. * UPPDATERAD

Slutdebatten mellan partiledarna – fredag 2 september
– sänds i P1 direkt efter nyheterna kl 15.00-16.45 och i appen Sveriges Radio Play

*OBS! Sista dag för ackrediteringsansökan - onsdag 31/8

Programledare: Katherine Zimmerman och Lasse Johansson

Partiledarna för Riksdagens åtta partier möts i en livesänd slutdebatt inför valdagen 11 september. Opinionssiffrorna pekar mot att det kan bli en riktig valrysare. Deltar gör: Magdalena Andersson (S), Ulf Kristersson (M), Jimmie Åkesson (SD), Annie Lööf (C), Nooshi Dadgostar (V), Ebba Busch (KD), Johan Pehrson (L) och Märta Stenevi (MP)

NOTERA: Innan debatten äger rum kommer podden Det Politiska Spelet med Parisa Höglund, Tomas Ramberg och Fredrik Furtenbach att hålla i ett försnack för publiken på plats med start kl 14:30. Med anledning av detta är sista insläpp i säkerhetskontrollen 14:00.

Temadebatt om klimatet - lördag 27 augusti kl 12.55-14.00
– sänds i P1 kl 12.55 och i appen Sveriges Radio Play

(OBS! Sista insläpp 12:30)

Programledare: Johar Bendjelloul och Monica Saarinen
Debatten kommenteras av Annika Digreus, miljöreporter på Ekot

Från riksdagspartierna deltar: Annika Strandhäll, klimat- och miljöminister (S), Jessica Rosencrantz, miljö- och klimatpolitisk talesperson (M), Martin Kinnunen, miljö- och klimatpolitisk talesperson (SD), Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson (C), Helena Gellerman, klimatpolitisk talesperson (L), Kjell-Arne Ottosson, miljöpolitisk talesperson (KD), Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson (MP) och Elin Segerlind, klimatpolitisk talesperson (V)

Temadebatt om försvars- och säkerhetsfrågor - lördag 3 september kl 12.55-14.00
– sänds i P1 kl 12.55 och i appen Sveriges Radio Play
(OBS! Sista insläpp 12:30)

Programledare/utfrågare: Johar Bendjelloul och Monica Saarinen
Debatten kommenteras av Mats Eriksson, Ekots försvarsreporter

Från riksdagspartierna deltar: Peter Hultqvist, försvarsminister (S), Pål Jonson, försvarspolitisk talesperson (M) Per Söderlund, försvarspolitisk talesperson (SD), Daniel Bäckström, försvarspolitisk talesperson (C), Allan Widman, försvarspolitisk talesperson (L), Mikael Oscarsson, försvars- och utrikespolitisk talesperson (KD), Maria Ferm, utrikespolitisk talesperson (MP) och Hanna Gunnarsson, försvarspolitisk talesperson (V)

Var: Radiohuset i Stockholm, Studio 4

Pressleg krävs och ackreditering måste göras i förväg då antalet platser vid alla de ovanstående debatterna är begränsade. Vi meddelar ackreditering senast dagen innan respektive debatt.

Skicka mail med namn, telefonnummer och redaktion till press@sverigesradio.se

Viktigt: Kom i tid för säkerhetskontroll och ha med giltig id-handling

Radio Swedens debatt på engelska
– sänds via webben https://sverigesradio.se/radiosweden, och streamas via Radio Swedens Facebooksida https://www.facebook.com/radiosweden

Datum och tid: onsdag 31 augusti kl 12.00-13.00.
Programledare: Dave Russell och Kris Boswell

Från Riksdagspartierna deltar: Hans Dahlgren (S), Tobias Billström (M), Maria Nilsson (L), Markus Weichel (SD), Martin Ådahl (C), Ali Esbati (V), Jakob Forsmed (KD) och Maria Ferm (MP).

Lär mer om debatten och anmäl närvaro till Radio Sweden här

Pressbilder (Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)
Slutdebatten: Katerine Zimmerman och Lasse Johansson
Temadebatter: Monica Saarinen och Johar Bendjelloul

Eventuella intervjuförfrågningar till företrädare för partierna i samband med debatterna hänvisas till respektive parti.

Presskontakt: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se