Var står partierna? Tomas Rambergs snabbanalyser hörs i minivalstugor

Supervalåret 2014 och medierna satsar på valbevakning som aldrig förr. Men hur hittar man kärnan i vad partierna vill? Ekots politiske kommentator Tomas Ramberg har sammanfattat riksdagspartiernas ståndpunkter i ett antal frågor. Sammanfattningarna kan höras i minivalstugor som placerats ut på tågstationer runt om i landet.

Minivalstugor har placerats ut på ett antal tågstationer.

På 20 orter kan man från och med i dag få snabba uppdateringar om partiernas ståndpunkter i kring miljö, skola, sjukvård, invandring, jobb och äldreomsorg. Inne i minivalstugan väljer man ämne genom knapptryckning.

– Att stå för en allsidig och bred valbevakning så att så många medborgare som möjligt kan få ta del av den kunskap de behöver för att kunna gå och rösta är ett av Sveriges Radios viktigaste demokratiska uppdrag. Ingen kan som Tomas Ramberg enkelt och begripligt analysera inrikespolitiken. Via dessa valstugor tar vi hans kunskap ut till publiken som i lugn och ro kan lyssna när de väntar på tåget. Förhoppningsvis blir de sedan sugna på att söka upp Sveriges Radio för att få höra mer, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Tomas Rambergs sammanfattningar är cirka en minut långa och uppdateras vartefter valrörelsen fortskrider.

Minivalstugorna finns på tågstationerna på följande orter:

Borås
Eskilstuna
Gävle
Göteborg
Halmstad
Jönköping
Kalmar
Karlskrona
Kristianstad
Malmö
Norrköping
Skövde
Sundsvall
Uddevalla
Uppsala
Västerås
Växjö
Örebro
Östersund

Minivalstugorna har tagits fram i samarbete med reklambyrån CP + B.

Pressbild:

Minivalstugor har placerats ut på ett antal tågstationer.

Helen Hellströmer, kommunikationsdirektör
helen.hellstromer@sverigesradio.se