Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd blir prisutdelare när Sveriges Redareförenings innovationspris delas utför första gången.

Report this content

I Almedalen kommer Sveriges Redareförening stora innovationspris att delas ut för första gången.

Den svenska rederinäringen har alltid legat på förkant när det gäller utveckling av marin miljöteknik, sjösäkerhet och logistik.

För att gå vidare och öka innovationslustan beslutade Sveriges Redareförening förra året att inrätta ”The Swedish Shipping Innovation Award”.

De som avgör vem som vinner är en panel bestående av några av Sveriges största experter på området. Priset, som är på totalt 350.000 kr, kommer att delas ut årligen, är öppet för alla att söka – akademiska institutioner, företag, organisationer och privatpersoner - och den första pristagaren kommer att få sin belöning av Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd tisdagen den 3 juli kl 10.45 i samband med Redareföreningens seminariedag under Almedalsveckan i föreningens utställning på Donnersgatan i Visby.

- Bakgrunden är att vi i föreningen vill uppmuntra kreativa krafter, visa att vi gör skillnad dels internationellt när det gäller miljö- och sjösäkerhetsarbetet och dels nationellt när det gäller att hitta innovativa och praktiska transportlösningar för den svenska industrin och det svenska samhället, säger Christer Schoug, VD för Sveriges Redareförening.

För ytterligare information, kontakta gärna:

VD Christer Schoug, Sveriges Redareförening +46 736 66 39 88
Miljöansvarig Carl Carlsson, Sveriges Redareförening +46 709 93 25 30