Sveriges Redareförening ska flytta fram positionerna

Report this content

Rederiernas branschorganisation, Sveriges Redareförening, startar nu ett viktigt förnyelsearbete som innebär större fokus på att skapa en stark vision och handlingsplan för att stärka svensk sjöfart.

Sjöfartsklustret i Sverige omsätter totalt cirka 100 miljarder kronor varje år, sysselsätter över 200 000 personer, och är en mycket viktig del av infrastrukturen för både näringslivets transporter och persontransporter.

– Sverige har en lång sjöfartstradition och många moderna innovativa rederier. Sjöfarten utvecklas ständigt och Sveriges Redareförening måste flytta positionerna för att ännu bättre kunna vara en stark röst och proaktiv part som verkar för att stärka svensk sjöfart, säger Lars Höglund, ordförande i Sveriges Redareförening.

Svenska rederier har idag nära 500 fartyg som seglar över hela världen.

– En stark och vital sjöfart är oerhört viktigt för Sverige som nation och förnyelsen ska göra att vi blir tydligare och bättre på att kommunicera sjöfartens villkor, vad den kan åstadkomma och vilka förutsättningar som krävs för att branschen ska kunna utvecklas på bästa sätt, säger Lars Höglund.

Som en första del i denna förnyelseprocess kommer nuvarande VD Håkan Friberg att lämna föreningen efter 23 år och 12 år som VD och rekryteringen av en ny VD påbörjas.

Göteborg
8 februari 2012

För mer information kontakta Lars Höglund, ordförande Sveriges Redareförening, lars.hoglund@furetank.se