Referat från Reservofficersförbundets presskonferens

Report this content

Reservofficersförbundet redogjorde vid en presskonferens på tisdagen den 19 februari för de konsekvenser som utebliven reservofficersutbildning medför enligt lagd budget för 2008. Reservofficersförbundets ordförande Wictor Phalén redogjorde för de omedelbara konsekvenser besparingarna medför. Utebliven utbildning och satsning på reservarna urholkar allvarligt det svenska försvaret i stort och dessutom förmågan att delta vid internationella insatser. Genom en fortsatt satsning på reservofficerare, i enlighet med internationella trender, skulle svenska försvarets förmåga öka samtidigt som det ger en besparing med upp till 1, 6 miljarder SEK per år.

Wictor Phalén redogjorde för svenska och internationella utredningar som entydigt påvisade den ökade kvalitet och effektivitet som reservofficerare levererar på ett kostnadseffektivt sätt. De flesta europeiska länder såsom Storbritannien, Frankrike, Tyskland och våra skandinaviska grannar nyttjar sina reservofficerare i högre grad än Sverige. Även USA och Kanada använder sina reservare i betydligt större omfattning som resurser vid nationella och internationella insatser.

– I Sverige har vi de svenska och internationella rapporter och underlag som ger oss svaret på hur vi skall agera för att lösa de uppgifter Sverige åtar sig i en orolig värld. Trots det har det i innevarande försvarsbudget beslutats att göra tvärtom, det är kortsiktigt och påverkar allvarligt vår förmåga att långsiktigt leva upp till det vi internationellt åtagit oss, säger Wictor Phalén, , ordförande för Sveriges Reservofficersförbund.

Det är Reservofficersförbundets åsikt att reservofficerssystemet är en nödvändighet för att Försvarsmakten och Sverige i framtiden skall kunna fullgöra sina nationella och internationella uppgifter. Reservofficerarna är synnerligen effektiva och kan till låg kostnad leverera det politikerna beslutat om. Cirka 20% av officerarna i Utlandsstyrkan är reservofficerare. De tillför Försvarsmakten förutom sin militära kompetens även speciell civil kompetens som Försvarsmakten idag saknar.

Wictor Phaléns presentation vid föredraget finns att tillgå på begäran eller kan laddas ned på www.sverof.org.

För ytterligare information:
Wictor Phalén, tel. mobil. 070-5177292