Erik Thedéen utsedd till ny riksbankschef

Riksbanksfullmäktige beslutade idag att utse Erik Thedéen till ny riksbankschef. Thedéen efterträder Stefan Ingves som lämnar Riksbanken vid årsskiftet.

”Vi är mycket nöjda med att idag kunna presentera Erik Thedéen som ny riksbankschef och en högt kvalificerad ersättare till Stefan Ingves vars mandat löper ut vid årsskiftet. Fullmäktige står enhälligt bakom denna utnämning”, säger riksbanksfullmäktiges ordförande Susanne Eberstein och vice ordförande Michael Lundholm i en gemensam kommentar.

Erik Thedéen är sedan 2015 generaldirektör på Finansinspektionen och har en lång och gedigen yrkesbakgrund från den finansiella sektorn i Sverige och internationellt. Han är utbildad civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

”Thedéen har en lång och bred erfarenhet från finansiella marknader. Han har tidigare bland annat varit vice riksgäldsdirektör, vd för Stockholmsbörsen och vd för KPA Pension. Han har tidigare även varit statssekreterare på finansdepartementet. Thedéen är idag även vice ordförande i europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten, Esma, och ordförande i Ioscos arbetsgrupp för hållbar finans. Thedéens djupa och breda erfarenhet och stora engagemang för finansiella frågor och erfarenheter från att leda finansiella myndigheter och organisationer gör honom mycket väl lämpad som ny riksbankschef från årsskiftet”, säger Susanne Eberstein och Michael Lundholm.

Erik Thedéen har utsetts till en mandatperiod på sex år. Han tillträder sin tjänst den 1 januari och kommer därmed att delta på det penningpolitiska mötet i februari 2023. Inför tillsättningen har Thedéen frågats ut av riksbanksfullmäktige.

Riksbankens direktion består av sex ledamöter som väljs för mandatperioder på fem eller sex år.

En presskonferens med riksbanksfullmäktiges ordförande Susanne Eberstein, vice ordförande Michael Lundholm och Erik Thedéen kommer att hållas idag klockan 15:30 på Riksbanken, Brunkebergstorg 11. För deltagande krävs presslegitimation eller motsvarande. Presskonferensen kommer att direktsändas på riksbank.se.