Minnesmynt till minne av Selma Lagerlöf

Riksbanken ger 2008 ut två minnesmynt med anledning av 150-årsminnet av Selma Lagerlöfs födelse. Mynten presenteras av riksbanksfullmäktiges ordförande Johan Gernandt vid en ceremoni på Kungl. biblioteket i Stockholm torsdagen den 13 mars kl. 10.00.

Framsidan på mynten visar en bild av Selma Lagerlöf, vars förlaga är ett foto från hennes födelsegård Mårbacka. På 2 000-kronorsmyntets frånsida finns en solros som symboliserar hennes naturintresse. 200-kronorsmyntets frånsida har flygande gäss som motiv. På mynten finns också citat från hennes författarskap.

Minnesmynten ges ut i guld med valören 2 000 kronor och i silver med valören 200 kronor. Upplagan är maximalt 5 000 guldmynt och 50 000 silvermynt.
Mynten är formgivna av Jon Holm och tillverkade av AB Myntverket i Eskilstuna.

Beställningar kan göras från den 14 mars hos AB Myntverket via deras webbplats www.myntverket.se, per telefon 016-42 81 00 eller via fax 016-42 81 20. Mynten börjar distribueras i mitten av april. Försäljningspriset, inklusive moms och försäljningsomkostnader, är 3 000 kronor respektive 300 kronor. Portokostnad tillkommer.

För ytterligare information och bilder på mynten, se Riksbankens webbplats www.riksbank.se under ”Sedlar och mynt”.