VAD HÄNDER OM EN BILBOMB SPRÄNGS I STOCKHOLM? HUR KAN VI MINIMERA RISKEN OCH FÖLJDERNA?

Report this content

Det finns många hot mot vårt samhälle. Bara under det senaste 12 månaderna har människor och samhällen drabbats hårt av allt från jättevågor, orkaner, sprängattentat, fysiskt våld, olyckor till långvariga telefon- och elavbrott. I Sverige kan vi känna oss relativt trygga, men hotbilden finns där hela tiden, och vi kan göra mer för att ännu bättre rusta samhället inför naturkatastrofer, pandemier och terrordåd. Tänk på vad som skulle hända ifall en bilbomb sprängs i Stockholm. Vilka effekter skulle det få och hur kan vi förebygga terrordåd och minimera följderna? Och vilka kunskaper och erfarenheter kan vi hämta från Storbritannien och USA? Nationell kraftsamling för att öka tryggheten Nu tar Sveriges Energimyndighet, Fortifikationsverket, Mälardalens Högskola och Eskilstuna kommun initiativet till en nationell kraftsamling för att öka tryggheten för den lilla människan, företag, organisationer, och samhället i stort. På Sveriges Säkerhetsting i Eskilstuna 11-12 oktober samlas människor med kunskaper samt nationella och internationella erfarenheter för att diskutera hur vi kan bygga ett tryggare samhälle. Totalt ska ett 90-tal föreläsare och experter från Sverige, USA, Storbritannien, Schweiz, Österrike och Belgien vara med på 35 öppna seminarier för att dela med sig av tankar kring hot och möjligheter. Under Sveriges Säkerhetsting finns tillfället att i verkligheten se en bilbomb explodera, och vilka följder det får för människor och byggnader. För mer information se www.sakerhetstinget.se Presskonferens: Tisdag 6 september 2005, kl 14.00 Plats: Energimyndigheten, Drottninggatan 50, Stockholm Deltagare: Sören Häggroth, generaldirektör, Fortifikationsverket, Andres Muld, avdelningschef, Avdelningen för hållbar energianvändning, Energimyndigheten, Eva Mittermaier, forskningsområdesföreträdare Analys av säkerhet och sårbarhet, Totalförsvarets forskningsinstitut, och Guy Engman, vd SecLink säkerhetskluster, projektledare, Sveriges Säkerhetsting. Mer information och föranmälan: Guy Engman, projektledare, Sveriges Säkerhetsting tel 016-10 85 73, 070-314 27 50 eller Kenneth Nilsson, pressekreterare, Fortifikationsverket, tel 016-15 47 18, 070-585 09 39.