För många fritidshem får underkänt på mellanmål

Endast två av tre fritidshem i Sverige serverar tillräckligt näringsrika mellanmål. Ofta innehåller de för mycket sött och fett samt för lite frukt, grönsaker och mjölk. Det visar en ny kartläggning av mellanmål på fritids som Sveriges Tandläkarförbund, Hälsomålet i Stockholms läns landsting och Skolmatens Vänner imorgon presenterar vid en Nationell konferens om barns kost och hälsa på Norra Latin i Stockholm.

Felaktigt komponerade mellanmål kan leda till för litet näringsintag och för hög mängd energi som på sikt kan leda till övervikt och fetma.

-Alla barn borde kunna få ett hälsosamt mellanmål med all den näring de behöver säger Eva Callmer, enhetschef på Tillämpad Näringslära/ Hälsomålet. Det är särskilt oroande att fyra av tio fritids inte serverar vare sig frukt eller grönsaker varje dag.

Dessutom serveras fortfarande mellanmål med för mycket sött och fett innehåll. På två av tre fritidshem serveras sötade livsmedel såsom glass, kakor, saft, läsk eller godis 1-3 gånger i månaden eller oftare.

- Förutom risken för övervikt påverkas även tandhälsan negativt av för mycket socker. Det är därför olyckligt om den typen av mellanmål serveras på fritidshemmen, säger Roland Svensson, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund.

För att barnen ska orka med att både lära och leka behövs näringsriktiga mellanmål. Men endast hälften av fritidshemmen uppger att de har direktiv för hur mellanmålet ska planeras och på fyra av tio fritidshem är fritidspedagoger, ofta utan kunskap om näring och livsmedel, ansvariga för mellanmålet.

Om undersökningen För att få fram fakta om hur barnens mellanmål på fritids ser ut över hela landet har Sveriges Tandläkarförbund, Hälsomålet i Stockholms läns landsting och Skolmatens Vänner under hösten 2006 genomfört en kartläggning. Enkäten besvarades av 2 379, eller 60 procent, av samtliga grundskolors fritidshem.

Kontaktpersoner:

Anna-Karin Jälminger, nutritionist, Tillämpad Näringslära/Hälsomålet, Stockholms läns landsting. Tfn: 08-737 35 55

Roland Svensson, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 0708-35 55 98

Kristina Norberg-Fallgren, presskontakt, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 0704-84 17 07

Kerstin Wikmar, dietist, Skolmatens Vänner, Tfn 0706-35 14 77

_______________________________________________________

Sveriges Tandläkarförbund är tandläkarnas yrkesorganisation och driver sedan några år ett aktivt arbete för att minska konsumtionen av sötade livsmedel i förskola och skola.

Hälsomålet är ett kunskapscentrum, som ingår i Centrum för folkhälsa i Stockholms läns landsting och arbetar för bra och hållbara matvanor bland barn och vuxna.

Skolmatens Vänner värnar maten i förskolan och skolan och är ett samarbete mellan LRF och de bondeägda livsmedelsföretagen.

Mer information hittar du på www.tandlakarforbundet.se, www.folkhalsoguiden.se/mat, www.skolmatensvanner.org.

Hälsomålets mellanmålsguide kan användas som stöd för planering, inköp, tillagning och servering av mellanmål till barn i åldrarna 6-12 år. Materialet kan laddas ner på www.folkhalsoguiden.se/mat