För många skolor fortsätter med läsk och godis! Tandläkare uppmanar föräldrarna till gemensam aktion

4 av 10 skolor fortsätter sälja läsk, godis eller annat sött till eleverna. Det visar en ny kartläggning från Tandläkarförbundet. - Vi uppmanar nu föräldrarna till gemensam aktion för att få stopp för läsk och godis på skolorna och tar hjälp av Riksförbundet Hem och Skola för att stödja dem, säger Roland Svensson, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund.

Argumentet för många skolor att fortsätta med försäljningen är fortfarande önskemål från eleverna och att det är bättre att de får köpa produkterna på skolan än i kiosk etc utanför.

- Det är inte hållbara argument, säger tandläkargeneralen Roland Svensson. Vi vuxna i barnens nätverk måste ta vårt ansvar för barnens hälsa, det kan vi inte överlåta till barnen själva. Det finns inte längre några ursäkter för de skolor som fortsätter försäljningen eftersom vi alla idag känner till skadeverkningarna för barnens hälsa.

Tandläkarförbundet inleder nu ett samarbete med Riksförbundet Hem och Skola för att stödja föräldrarna, som idag i mycket liten utsträckning involveras i beslut om skolkafeteriornas sortiment.

- En majoritet av föräldrarna vill ha bort läsk och godis från skolorna och föräldrarna bör få större inflytande, säger Ulf Eriksson, ordförande för Riksförbundet Hem och Skola.

Tandläkarförbundet uppmanar skolorna att lyssna till föräldrar och tandläkare. Skolans kostutbud är avgörande för att våra barn ska slippa bli feta och sjuka vuxna med hål i tänderna.

- I ett brev till folkhälsominister Maria Larsson uppmanar vi också regeringen att ta ett övergripande ansvar och föreslå skarpa insatser för barnens hälsa i den folkhälsopolitiksa plan som aviserats till årskiftet, säger Roland Svensson.

Kontaktpersoner Roland Svensson, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 070-835 55 98

Ulf Eriksson, Riksförbundet Hem och Skola Tfn: 070-356 55 83

Kristina Norberg-Fallgren, presskontakt, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 070-484 17 07

Mer information Finns på www.tandlakarforbundet.se, välj Tandläkare mot godis och läsk: - Tandläkarförbundets kartläggningsrapport med läns- och kommunvisa resultat samt brev till folkhälsoministern - Kontaktpersoner länsvis

Fakta: Vår förändrade livsstil med ökad konsumtion av läsk, godis och andra sötsaker är ett hot mot barnens tandhälsa och allmänna hälsa. Sedan 1980 har konsumtionen av läskedrycker ökat från 40 liter per person och år till 76 liter. Även förskolebarnens konsumtion har ökat betydligt. Så många som 18 % av 4-åringarna i en studie 2002 drack söta drycker varje dag. Förutom att socker ökar risken för karies är fetma i sig en riskfaktor för tandhälsan. Färska studier visar att feta barn har lägre salivutsöndring, vilket är en faktor som ökar risken för kariesangrepp. De allra fetaste barnen har i genomsnitt fyra gånger så många hål som barn i motsvarande åldrar i genomsnittsbefolkningen. Studierna visar att fetma också är kopplad till inflammationer i tandkött och runt tänderna.
Frätskador, dental erosion, är ett växande problem som kopplas samman med vår förändrade livsstil där konsumtionen av läsk anses vara den största bidragande faktorn. Svenska och internationella studier visar en förekomst av frätskador hos barn och ungdomar på mellan 10 och 40 procent.
Undersökningar visar att barnfetman ökat oroande mycket. I vissa delar av Sverige är i dag drygt 25 procent av barnen i skolåldern överviktiga. Ett barn som är överviktigt får bland annat svårt att röra sig, blir trött, riskerar att bli mobbat och kan dessutom utveckla sjukdomar som är kopplade till övervikten. Till de mest kända hör högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, astma, förslitningsskador i leder och diabetes, då framförallt den s.k. typ 2-diabetes eller åldersdiabetes som nu börjar uppträda redan i tidig ålder.
”Tandläkare mot godis och läsk!” Sveriges Tandläkarförbunds aktivitet ”Tandläkare mot godis och läsk!” kopplar samman munhälsan med den aktuella debatten om folkhälsa och övervikt hos barn. Syftet är att minska konsumtionen av socker i form av godis, läsk och andra sockerrika produkter samt att göra människor medvetna om vanor som ökar risken för försämrad tand- och allmänhälsa.

Sveriges Tandläkarförbund – den odontologiska professionens organisation Sveriges Tandläkarförbund arbetar för tandläkarnas professionella intresseområden. Förbundet erbjuder tandläkarna ett omfattande efterutbildningsprogram och medverkar i den årliga Odontologiska riksstämman samt ger ut Tandläkartidningen och Swedish Dental Journal. Förbundet verkar bl.a. genom "Tandläkare mot godis och läsk" för en bättre oral och allmän hälsa hos barn.