Föräldrar behöver hjälp att minska övervikt och fetma bland barnen

Föräldrar har inte tillräcklig kontroll över och kunskap om sina barns kostvanor. Det visar en färsk undersökning som Vårdförbundet, Läkarförbundet och Tandläkarförbundet idag presenterar vid en Nationell konferens om barns kost och hälsa.

- Det behövs insatser både från föräldrar och samhälle om vi gemensamt ska lyckas bryta utvecklingen, säger Anna-Karin Eklund, ordförande i Vårdförbundet, Eva Nilsson Bågenholm, ordförande i Läkarförbundet och Roland Svensson, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund.

Men föräldrarna behöver hjälp för att minska övervikt och fetma bland barnen. Dagens föräldrar tycker inte att de har tillräcklig kontroll över och kunskap om sina barns kostvanor visar en färsk undersökning som förbunden låtit genomföra bland 1000 föräldrar till barn i åldersgrupperna 4-6, 7-10 och 11-15 år.

Nio av tio föräldrar anser att mat och dryck har avgörande betydelse för barnets nuvarande och framtida hälsa. Samtidigt oroar sig åtta av tio för den ökade konsumtionen av onyttiga livsmedel och efterlyser mer information om vad barnet bör äta och dricka för att ha en god hälsa.
De som deltagit i undersökningen anser att dagens föräldrar i alltför hög utsträckning låter barnen själva bestämma vad de ska äta och dricka. Hälften av föräldrarna anser att det har stor eller mycket stor betydelse för den ökade konsumtionen av sött att barnen får bestämma, och tre av tio föräldrar anser att det har ganska stor betydelse.

En stor majoritet av föräldrarna, 81 procent vill förbjuda läsk och godis i skolan och lika många vill ha obligatorisk fysisk aktivitet för alla barn i skolan, 70 procent vill ha ökad reglering av reklam för onyttig mat riktad till barn och 57 procent vill få bort sötade drycker och mellanmål i förskolan.

- Ska vi gemensamt lyckas vända utvecklingen är det nödvändigt att regeringen tar ett samlat grepp över samhällets insatser och satsar på en bred och samordnad information till färäldrar om kost och fysisk aktivitet, säger de tre ordförandena.

Konktaktpersoner Eva Nilsson Bågenholm, ordförande, Sveriges Läkarförbund Mobil: 070-790 34 00

Anna-Karin Eklund, ordförande, Vårdförbundet Mobil: 0706-61 87 89

Roland Svensson, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund Mobil: 0708-35 55 98

Kristina Norberg-Fallgren, pressansvarig, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 070-484 17 07

Mer information Mer information finns på www.vardforbundet.se, www.slf.se , www.tandlakarforbundet.se

Fakta: Vår förändrade livsstil med ökad konsumtion av läsk, godis och andra sötsaker är ett hot mot barnens tandhälsa och allmänna hälsa. Sedan 1980 har konsumtionen av läskedrycker ökat från 30 liter per person och år till 76 liter. Även förskolebarnens konsumtion har ökat betydligt. Så många som 18 % av 4-åringarna i en studie 2002 drack söta drycker varje dag. Livsmedelsverkets senaste kostundersökning visar att barn dricker i genomsnitt cirka två deciliter saft och läsk per dag och äter 1,5 hekto godis i veckan. Nästan en fjärdedel av kalorierna kommer från godis, läsk, glass, snacks och bakverk.

Frätskador, dental erosion, är ett växande problem som kopplas samman med vår förändrade livsstil där konsumtionen av läsk anses vara den största bidragande faktorn. Svenska och internationella studier visar en förekomst av frätskador hos barn och ungdomar på mellan 10 och 40 procent.

Undersökningar visar att barnfetman ökat oroande mycket. I vissa delar av Sverige är i dag drygt 25 procent av barnen i skolåldern överviktiga. Ett barn som är överviktigt får bland annat svårt att röra sig, blir trött, riskerar att bli mobbat och kan dessutom utveckla sjukdomar som är kopplade till övervikten. Till de mest kända hör högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, astma, förslitningsskador i leder och diabetes, då framförallt den s.k. typ 2-diabetes eller åldersdiabetes som nu börjar uppträda redan i tidig ålder.