Öppet brev till skolministern: Skärp skollagens formuleringar om skolmåltider!

PRESSMEDDELANDE 2007-03-08

Öppet brev till skolministern: Skärp skollagens formuleringar om skolmåltider!

- Den lagstiftning som idag finns för skolmåltider kan liknas vid en skola utan läroplan, utan värden och utan mål för elevernas lärande och utvecklande.

I ett öppet brev till skolminister Jan Björklund uppmanar Sveriges Tandläkarförbund, Skolmatens Vänner och Centrum för folkhälsa/Hälsomålet ministern att skärpa skolagens formulering om ungas måltider i förskola, skola och på fritids.

Idag är vart femte barn i Sverige överviktigt. Bakgrunden är bl a att 25 procent av barnens dagliga energi kommer från livsmedel som godis, läsk, snacks och glass.

Nuvarande skollag är ett tandlöst redskap för att minska övervikt och fetma bland våra unga. I lagen täcks området skolmåltider med texten "Elever i grundskolan skall erbjudas kostnadsfria måltider". Det finns heller ingen portalparagraf om hälsa att hänvisa till som kan ge stöd åt de nya råd om bra kost till förskolor och skolor som Livsmedelsverket i dagarna givit ut för att komma tillrätta med problemet.

- För att på allvar vända trenden mot mer näringsmässig och mindre fet och söt mat i alla förskolor, skolor och på fritidshem behövs kraftfullare åtgärder än råd och rekommendationer, skriver de tre organisationerna i sitt öppna brev.

Sveriges Tandläkarförbund, Skolmatens Vänner och Hälsomålet/Centrum för folkhälsa uppmanar därför skolministern att skärpa skollagen för att säkra näringsmässig kvalitet i förskolans och skolans måltider i alla landets kommuner.

Bilaga: Öppet brev till skolminister Jan Björklund.

För mer information, kontakta:

Roland Svensson, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 0708-35 55 98

Kristina Norberg-Fallgren, presskontakt, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 0704-84 17 07

Kerstin Wikmar, dietist, Skolmatens Vänner, Tfn 0706-35 14 77

Eva Callmer, enhetschef, Tillämpad Näringslära/Hälsomålet, Stockholms läns landsting. Tfn: 0704-84 82 24