Överviktiga barn blir feta vuxna!

Läkare, skolsköterskor och tandläkare uppmanar landsting och kommuner att lyssna: Förhindra övervikt hos barn så slipper de bli överviktiga som vuxna. - Det är allmänt känt att en ohälsosam livsstil grundläggs tidigt och följer med in i vuxenlivet. Våra politiker i kommuner och landsting sviker både barnen och oss i professionen om de inte agerar.

- Vi är övertygade om att mindre onyttig kost, mindre läsk och godis samt mer rörelse är en del av biljetten till ett vuxenliv utan övervikt. Men om vår vision ska bli verklighet måste våra folkvalda i kommuner och landsting ge oss förutsättningar att arbeta förebyggande, skriver Eva Nilsson Bågenholm, Roland Svensson, Anna-Karin Eklund, ordföranden i Läkarförbundet, Tandläkarförbundet och Vårdförbundet.

Otydliga mål, dålig samordning och brister i skolhälsovården försvårar för professionerna att arbeta i riktning mot regeringens folkhälsomål, enligt en undersökning bland läkare, skolsköterskor och tandläkare som organisationerna gjort. Majoriteten av de 1500 som deltagit i undersökningen anser att barn i förskole- och skolåldern löper betydande hälsorisker av kombinationen onyttig kost, godis, läsk och andra sötsaker samt brist på motion. Den hälsorisk som oftast nämns är övervikt/fetma och de följder som lyfts fram är nedsatt fysisk kondition, svårigheter att röra sig, mobbning, och att fler barn får diabetes och astma. - Mot den bakgrunden är det allvarligt att bara tre av tio läkare, skolsköterskor och tandläkare i undersökningen upplever att deras kommun/ landsting ger dem möjligheter att arbeta i riktning mot folkhälsomålen, säger ordförandena i de tre organisationerna.

Konktaktpersoner Eva Nilsson Bågenholm, ordförande, Sveriges läkarförbund Mobil: 070-790 34 00

Anna-Karin Eklund, ordförande, Vårdförbundet Mobil: 0706-61 87 89

Roland Svensson, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund Mobil: 0708-35 55 98

Kristina Norberg-Fallgren, pressansvarig, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 070-484 17 07

Mer information Mer information finns på www.lakarforbundet.se, www.tandlakarforbundet.se, www.vardforbundet.se

Fakta: Vår förändrade livsstil med ökad konsumtion av läsk, godis och andra sötsaker är ett hot mot barnens tandhälsa och allmänna hälsa. Sedan 1980 har konsumtionen av läskedrycker ökat från 30 liter per person och år till 76 liter. Även förskolebarnens konsumtion har ökat betydligt. Så många som 18 % av 4-åringarna i en studie 2002 drack söta drycker varje dag. Livsmedelsverkets senaste kostundersökning visar att barn dricker i genomsnitt cirka två deciliter saft och läsk per dag och äter 1,5 hekto godis i veckan. Nästan en fjärdedel av kalorierna kommer från godis, läsk, glass, snacks och bakverk.

Undersökningar visar att barnfetman ökat oroande mycket. I vissa delar av Sverige är i dag drygt 25 procent av barnen i skolåldern överviktiga. Ett barn som är överviktigt får bland annat svårt att röra sig, blir trött, riskerar att bli mobbat och kan dessutom utveckla sjukdomar som är kopplade till övervikten. Till de mest kända hör högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, astma, förslitningsskador i leder och diabetes, då framförallt den s.k. typ 2-diabetes eller åldersdiabetes som nu börjar uppträda redan i tidig ålder.