Sätt livstil på schemat i förskolan och skolan!

- Lyft fram livsstilsfrågorna i förskolan och skolan! Den uppmaningen riktar ordförandena för Vårdförbundet, Läkarförbundet och Tandläkarförbundet till regeringen.

Det är ingen nyhet att barnfetman är ett av de största hoten mot folkhälsan. Redan för fem år sedan las det folkhälsopolitiska målet ”att skapa samhälleliga förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen” fast. Ändå lyser fortfarande breda samhällsinsatser med genomgripande konkreta åtgärder på nationell nivå med sin frånvaro.

- Vi kan inte vänta ytterligare fem år innan våra politiker på allvar tar itu med problemet, säger Anna-karin Eklund, ordförande i Vårdförbundet, Eva Nilsson Bågenholm, ordförande i Läkarförbundet och Roland Svensson, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund.

Sjuksköterskornas, läkarnas och tandläkarnas organisationer inleddde för drygt ett år sedan ett aktivt samarbete för att hjälpa barn och föräldrar att bryta en ohälsosam livsstil.

- Alla i barnens nätverk – föräldrar, förskola, skola, sjukvård m fl – har ett gemensamt ansvar för barnens hälsa. Men det behövs tydliga riktlinjer och åtgärder på nationell nivå för att olika aktörers insatser ska få ett kraftfullt genomslag, säger de tre ordförandena.

De riktar nu följande uppmaning till regeringen, inför den folkhälsopolitiska proposition som aviserats: - Lyft fram livsstilsfrågorna i förskolan och skolan. Ge föräldrar, lärare m fl bättre information om hälsosam kost och fysisk aktivitet, sätt stopp för sötsaker i förskola och skola, se till att barnen får en hälsosam, näringsriktig kost och får röra på sig mer i förskola och skola.

Idag, den 29 februari, kl 13.30 – 16.30, deltar de tre förbunden med föreläsningar och debatt på Wellnessmässan i Göteborg. Program bifogas.

Konktaktpersoner Eva Nilsson Bågenholm, ordförande, Sveriges Läkarförbund Mobil: 070-790 34 00

Anna-Karin Eklund, ordförande, Vårdförbundet Mobil: 0706-61 87 89

Roland Svensson, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund Mobil: 0708-35 55 98

Kristina Norberg-Fallgren, pressansvarig, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 070-484 17 07

Mer information Mer information finns på www.vardforbundet.se, www.slf.se , www.tandlakarforbundet.se

Fakta: Vår förändrade livsstil med ökad konsumtion av läsk, godis och andra sötsaker är ett hot mot barnens tandhälsa och allmänna hälsa. Sedan 1980 har konsumtionen av läskedrycker ökat från 30 liter per person och år till 76 liter. Även förskolebarnens konsumtion har ökat betydligt. Så många som 18 % av 4-åringarna i en studie 2002 drack söta drycker varje dag. Livsmedelsverkets senaste kostundersökning visar att barn dricker i genomsnitt cirka två deciliter saft och läsk per dag och äter 1,5 hekto godis i veckan. Nästan en fjärdedel av kalorierna kommer från godis, läsk, glass, snacks och bakverk.

Undersökningar visar att barnfetman ökat oroande mycket. I vissa delar av Sverige är i dag drygt 25 procent av barnen i skolåldern överviktiga. Ett barn som är överviktigt får bland annat svårt att röra sig, blir trött, riskerar att bli mobbat och kan dessutom utveckla sjukdomar som är kopplade till övervikten. Till de mest kända hör högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, astma, förslitningsskador i leder och diabetes, då framförallt den s.k. typ 2-diabetes eller åldersdiabetes som nu börjar uppträda redan i tidig ålder.