Tandvården utmanar unga att ta eget ansvar för hälsa och munhälsa den 10 september

- Unga utmanas att ta eget ansvar för sin hälsa när tandvården på lördag återigen uppmärksammar Internationella Munhälsodagen på gator och torg runt om i Sverige.

Även i år vill tandvården skapa uppmärksamhet kring munhälsan på den sociala webben. Idag publiceras en humoristisk filmserie på Youtube om vad som kan hända om man struntar i att sköta tänderna.

Internationella Munhälsodagen firas i år av tandvården i Sverige på temat livsstil. Unga utmanas att ta eget ansvar för sin hälsa med budskapet Du blir som du lever! – hur du mår påverkas av din livsstil, vad du äter och dricker, hur du sköter din hälsa.

- Många unga tappar kontakten med tandvården när de ska börja betala själva. De missar att se sambandet mellan sin livsstil och sin munhälsa, säger Gunilla Klingberg, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund, Yvonne Nyblom ordförande i Sveriges Tandhygienistförening, Siw Widholm ordförande i Svenska Tandsköterskeförbundet och Raimo Pälvärinne, ordförande, i Sveriges Folktandvårdsförening.

Med aktiviteter på gator och torg och information på den sociala webben vill tandvården lördagen den 10 september nå unga vuxna med budskap om sambandet mellan livsstil och munhälsa.

- Det är vår förhoppning att Internationella Munhälsodagens aktiviteter ska bidra till att ungdomarna behåller kontakten med tandvården.

Idag publiceras en humoristisk minifilmserie på Youtube, Internationella Munhälsodagens webbplats, Facebok och Twitter om varför man inte ska bråka med tandtrollen. Filmerna är gjorda av filmstuderande på Medieinstitutet. En vykortskampanj genomförs också på gymnasieskolor runt om i landet för att nå unga innan de lämnar den avgiftsfria tandvården. Dessutom finns en quiz om munhälsa för unga på Passagen och den sociala webben.

Internationella Munhälsodagens fototävling på temat Lycka och hälsa har lockat många unga tävlande runt om i landet. Vinnarna offentliggörs den 10 september, kl 13.00 på Hötorget i Stockholm och presenteras samtidigt på webben. Information om vad som händer på gator och torg finns på www.munhalsodagen.se

Fakta om Munhälsodagen

World Oral Health Day
World Oral Health Day instiftades 2008 av tandläkarnas internationella samarbetsorganisation World Dental Federation, FDI. Syftet är att skapa ett gemensamt tillfälle att uppmärksamma betydelsen av oral hälsa globalt, regionalt och nationellt. Datumet 12 september valdes för att samtidigt kunna fira organisationens grundare Dr Charles Godon´s födelsedag och för att fira årsdagen av WHO´s internationella konferens om primär hälsovård, som genomfördes 12 september 1978 i Alma Ata. På sikt finns också möjlighet att etablera dagen som en av FN´s och WHO´s globala minnesdagar.

Sverige
I Sverige har tandvården valt att fira World Oral Health Day - Internationella munhälsodagen andra lördagen i september för att kunna avsätta tid till olika aktiviteter. 2011 uppmärksammar tandvården i Sverige Munhälsodagen lördagen den 10 september. Vi använder dagen till att lyfta fram unga människors tandhälsa och hela tandvårdens engagemang för folkhälsan.

Vi kommer att synas på Hötorget i Stockolm och runt om i Sveriges arrangeras olika aktiviteter för att uppmärksamma Internationella munhälsodagen.

Gunilla Klingberg, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund, Tfn: 070-780 00 44

Yvonne Nyblom, ordförande, Sveriges Tandhygienistförening, Tfn: 073-366 63 99

Susanne Nordberg, ordförande, Svenska Tandsköterskeförbundet, Tfn: 070-669 06 07

Raimo Pälvärinne, ordförande, Sveriges Folktandvårdsförening, Tfn: 070-522 86 49