Unga i fokus när tandvården uppmärksammar Internationella Munhälsodagen

- Dina tänder – no mañana! Det är budskapet till unga vuxna när tandvården lördagen den 11 september uppmärksammar World Oral Health Day – Internationella Munhälsodagen.

En ny enkät som organisationerna gjort indikerar att det finns unga vuxna som inte sköter sin munhälsa på ett bra sätt. Bara hälften av drygt 300 unga, som svarat på en enkät på Facebook, borstar tänderna två gånger per dag och besöker tandvården regelbundet – varje eller vartannat år. En tredjedel äter godis och dricker läsk varje dag eller flera gånger i veckan

-Det tycker vi är oroväckande, säger Gunilla Klingberg, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund, Yvonne Nyblom ordförande i Sveriges Tandhygienistförening, Siw Widholm ordförande i Svenska Tandsköterskeförbundet och Raimo Pälvärinne, ordförande, i Sveriges Folktandvårdsförening.

Målsättningen med aktiviteterna under Munhälsodagen är att nå unga vuxna med budskap om hur viktigt det är att ta hand om sin munhälsa. Unga bjuds in till samtal via Facebook, Youtube, Twitter. Där kan de också ta del av vad som händer runt om i landet och vara med i filmtävlingen Din bästa film om dricksvatten. Den 8-10 september inbjuds de att chatta med tandvårdsexperter om munhälsa.

Fortsatta insatser nödvändiga Organisationerna anser att det behövs fortsatta insatser för att hjälpa unga vuxna att få behålla sin goda munhälsa och undvika munhälsoproblem senare i livet.

Ett bärande skäl för unga att inte besöka tandvården är att de tycker det är för dyrt. Dessutom är de vana att ha god munhälsa, men har kanske inte reflekterat så mycket över varför och hur de ska få behålla den.

-Många har bristande kunskap om vad de själva behöver göra för att få behålla sin goda tandhälsa på lång sikt och också om kostnaderna för tandvård.

Organisationerna föreslår att den avgiftsfria tandvården tydligare ska lyfta fram betydelsen av det egna ansvaret för munhälsan och att Försäkringskassan får i uppdrag att, under det sista avgiftsfria året inom tandvården, informera ungdomarna om betydelsen av regelbundna tandvårdsbesök, vilka kostnader de bör räkna med när de själva ska betala för sin tandvård och om tandvårdsbidraget.

Följ Internationella Munhälsodagen www.munhälsodagen.se, Facebook och Twitter.

Kontaktpersoner Gunilla Klingberg, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 070-780 00 44

Yvonne Nyblom, ordförande, Sveriges Tandhygienistförening Tfn: 073-366 63 99

Siv Widholm, ordförande, Svenska Tandsköterskeförbundet Tfn: 070- 693 10 46

Raimo Pälvärinne, ordförande, Sveriges Folktandvårdsförening Tfn: 070-522 86 49

Kristina Norberg-Fallgren, presskontakt, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 070-971 84 91

Mer information Finns på www.munhälosdagen.se

Fakta om Munhälsodagen World Oral Health Day World Oral Health Day instiftades 2008 av tandläkarnas internationella samarbetsorganisation World Dental Federation, FDI. Syftet är att skapa ett gemensamt tillfälle att uppmärksamma betydelsen av oral hälsa globalt, regionalt och nationellt. Datumet 12 september valdes för att samtidigt kunna fira organisationens grundare Dr Charles Godon´s födelsedag och för att fira årsdagen av WHO´s internationella konferens om primär hälsovård, som genomfördes 12 september 1978 i Alma Ata. På sikt finns också möjlighet att etablera dagen som en av FN´s och WHO´s globala minnesdagar.

I framtiden kommer FDI att föreslå tema för dagen och erbjuda informationsmaterial som stöd för firandet. World Oral Health Day runt om i världen.

Sverige I Sverige har vi valt att fira World Oral Health Day - Internationella munhälsodagen andra lördagen i september för kunna avsätta tid till olika aktiviteter. 2010 uppmärksammar tandvården i Sverige Munhälsodagen lördagen den 11 september. I år vill vi använda dagen till att lyfta fram unga människors tandhälsa hela tandvårdens engagemang för folkhälsan. Vi kommer att uppmärksamma dagen med pressinformation, annonsering och information på den här webbplatsen som skapats särskilt för detta tillfälle.

Vi kommer att synas på Hötorget och runt om i Sveriges arrangeras olika aktiviteter för att uppmärksamma Internationella munhälsodagen.

Internationella munhälsodagen arrangeras i samarbete mellan Sveriges Tandläkarförbund, med medlemsorganisationerna Privattandläkarna, Tjänstetandläkarna, Sveriges Odontologiska Lärare och Studerandeföreningen Sveriges Tandhygienistförening Svenska Tandsköterskeförbundet Sveriges Folktandvård

Taggar: