Var rädd om dina tänder!

Munhälsan får imorgon en egen dag - Internationella Munhälsodagen - Var rädd om dina tänder är budskapet till unga vuxna när tandvården i Sverige imorgon den 12 september för första gången uppmärksammar Internationella Munhälsodagen.

Tandvården i Sverige vill använda dagen till att lyfta fram unga människors tandhälsa och allmänna hälsa och hela tandvårdens engagemang för folkhälsan.

- Inom tandvården är vi oroade för ungas tandhälsa, säger Roland Svensson, ordförande i Sveriges Tandläkarförbund.

- Våra undersökningar visar att unga människor visserligen gärna vill se fräscha ut i munnen och lukta gott men de inser inte alltid att en förutsättning för detta är att man underhåller sin mun med bl a regelbundna besök hos tandvården - alltför många prioriterar bort dessa. Istället tror de att allt kan fixas till i efterhand med hjälp av olika munvårdsprodukter eller kosmetiska tandbehandlingar. Bristen på kunskap om vad som behövs för en god tandhälsa är bakgrunden till att vi vill sätta fokus på unga vuxna.

Bilden bekräftas av socialstyrelsen som i sin senaste folkhälsorapport pekar ut unga som en av riskgrupperna för sämre tandhälsa. I en ny undersökning som Malmö högskola genomfört framgår att unga har markant fler skador som är början till hål jämfört med de äldre åldersgrupperna.

Internationella munhälsodagen uppmärksammas av Sveriges Tandläkarförbund, Privattandläkarna, Praktikertjänst Tandvård, Sveriges Folktandvårdsförening, Tjänstetandläkarna, Sveriges Tandhygienistförening och Svenska Tandsköterskeförbundet.

Mer information finns på den särskilda webbplats som skapats för tillfället www.munhälsodagen.se. Något av innehållet: Lyssna till Sara, unga vuxnas attityder till tandvård, tips och råd för en god tandhälsa, lokala aktiviteter.

Kontaktpersoner Roland Svensson, Sveriges Tandläkarförbund Tfn: 070-835 55 98

Raimo Pälvärinne, Sveriges Folktandvårdsförening Tfn: 070-522 86 49

Yvonne Nyblom, Sveriges Tandhygienistörening Tfn: Tfn: 073-366 63 99

Siv Widholm, Svenska Tandsköterskeförbundet Tfn: 070- 693 10 46