Vilka riktlinjer finns för smittspridning och antibiotika inom tandvården?

Sveriges Tandläkarförbund bjuder in till högaktuellt seminarium: Vi har extra fokus på smittspridning, antibiotika och antibiotikaanvändning inom vården idag, men vad gäller för tandvården? Hur kan tandvården bidra till att förebygga utvecklingen av multiresistenta bakterier? För att tillgodose det stora intresset från tandvården håller Sveriges Tandläkarförbund nu ännu ett seminarium på temat, denna gång i Göteborg.

Mer medveten antibiotikaanvändning är ett sätt att stävja utvecklingen, men det finns även andra. Därför bjuder Tandläkarförbundet återigen in till en dag om smittspridning, antibiotika och antibiotikaresistens den 9 oktober i Göteborg. Ämnena berörs även denna gång både generellt inom hälso- och sjukvården och mer specifikt inom tandvården.

Anmälan Du som är journalist är välkommen att bevaka seminariet. Kontakta Pia Kollin, på telefon 08-666 15 31 senast den 8 oktober om du vill ha lunch och kaffe. Annars går det bra att komma direkt till Scandic Crown, Polhemsgatan 3, Göteborg till kl. 10.00.

Kontaktpersoner Roland Svensson, ordförande, Sveriges Tandläkarförbund, tfn 070-835 55 98 Lena Munck, presskontakt, Sveriges Tandläkarförbund, tfn 070-971 84 91

Mer information Programmet för dagen hittar du på förbundets hemsida, http://www.tandlakarforbundet.se/kurser/aktuella-kurser-och-anmalan/vald-aktivitet.aspx?aid=579 Välkommen!

Sveriges Tandläkarförbund – den odontologiska professionens organisation Sveriges Tandläkarförbund arbetar för tandläkarnas professionella intresseområden. Förbundet erbjuder tandläkarna ett omfattande efterutbildningsprogram och medverkar i den årliga Odontologiska riksstämman samt ger ut Tandläkartidningen och Swedish Dental Journal. Förbundet verkar bl.a. genom "Tandläkare mot godis och läsk" för en bättre oral och allmän hälsa.