Report this content

Trots att stora summor historiskt satsats på svensk forskning tappas mark i den internationella vetenskapliga konkurrensen. Jämfört med flera europeiska länder som visar bättre resultat saknar Sveriges lärosäten ett hållbart karriärsystem för yngre forskare. Denna brist hotar inte bara rekrytering och förmågan att behålla begåvade unga människor inom akademin, utan även möjligheterna för de som stannar kvar att planera långsiktigt och våga ge sig på djärv forskning med genombrottspotential.

På senare år har flera reformer genomförts som ger universitet och högskolor såväl lagstiftning, autonomi som kraftigt ökad budget för att lösa karriärfrågan. Sveriges unga akademi anser att det är av största vikt att denna möjlighet inte slarvas bort. Vi vill bidra konstruktivt till en lösning och lanserar därför ett förslag till karriärsystem för Sveriges lärosäten.

”Det är hög tid att säkra återväxt och kvalitet i svensk forskning genom internationellt konkurrenskraftig rekrytering och karriärgång. Den modell vi föreslår kan tillämpas över ämnesgränserna och är förenlig med gällande regelverk”, säger Christian Broberger, ordförande i Sveriges unga akademi.

Förslaget har fem punkter:

• Öppna, transparenta och internationella utlysningar för att rekrytera de allra bästa kandidaterna och motverka vetenskaplig inavel.
  • Tidsbegränsad meriteringsanställning under de första åren som självständig forskare med full finansiering från lärosätet.
  • Utvärdering enligt i förväg fastställda kriterier. Tydliga spelregler ökar tryggheten.
  • Startbidrag så att de projekt som forskaren planerat faktiskt kan genomföras och så att inte all tid går åt till att söka anslag.
  • Tillsvidareanställning om kvalitetskriterierna uppfylls. Rätt till utvärdering för ställningstagande till befordran ger forskaren långsiktighet och lärosätet möjlighet att försäkra sig om hög vetenskaplig kvalitet.

Vi skickar nu ut förslaget till Sveriges lärosäten och ber om deras synpunkter. Är det här en modell de kan tänka sig att genomföra? Har de valt en annan väg? Vilka överväganden har de gjort när de utformat sitt specifika system? Svaren kommer att publiceras på www.sverigesungaakademi.se.

”Förhoppningen är att fördjupa debatten om hur förutsättningarna för svensk forskning kan förbättras och identifiera goda exempel. Ett tydligt karriärsystem är nödvändigt för kvaliteten på svensk forskning”, säger Annette Granéli, vice ordförande i Sveriges unga akademi.

Förslaget återfinns i sin helhet på www.sverigesungaakademi.se

Kontaktpersoner
Ordförande: Christian Broberger, Karolinska Institutet: christian.broberger@ki.se, 08-524 870 38, 070-226 93 27
Vice ordförande: Annette Granéli, Göteborgs universitet: Annette.Graneli@physics.gu.se, 031-786 91 45, 070-836 51 24
Verksamhetschef: Anna Sjöström Douagi, asd@sua.kva.se, 08-673 97 41, 072-742 97 93

Sveriges unga akademi
Sveriges unga akademi bildades den 27 maj 2011 på initiativ av Kungl. Vetenskapsakademien (KVA) med finansiering av Ragnar Söderbergs stiftelse. Syftet är att skapa ett tvärvetenskapligt forum och en forskningspolitisk plattform för några av de bästa unga forskarna i Sveriges inom alla ämnesområden. Som ung i sammanhanget menas att forskaren disputerat för högst cirka 10 år sedan. Ledamöterna väljs in för en 5-årsperiod och kriterier för inval är vetenskaplig excellens och ett visat intresse i Sveriges unga akademis frågor.

Taggar:

Snabbfakta

Så här löser vi karriärfrågan för unga forskare – ett förslag från Sveriges unga akademi http://www.sverigesungaakademi.se/