Göteborgare utsedda till Årets Spelare 2013!

Årets Spelare är ett pris som delas ut av Sverok, Spelhobbyförbundet, och som varje år går till en eller flera personer som har gjort något storartat för spelhobbyn. I år är vinnarna Sara Johansson och Robin Wilcox från Göteborg, som har startat Café Taktik, ett kreativt och välkomnande brädspelscafé som gjort det möjligt för allmänheten att upptäcka brädspelshobbyn på ett nytt och spännande sätt.

Café Taktik öppnade under 2013 och har snabbt etablerat sig på Göteborgs caféscen. Inspirationen till att starta ett brädspelscafé kom under en resa till Toronto, där Robin och Sara upptäckt ikoniska Snakes & Lattes och en värld av nya brädspel, och ett härligt sätt att fika.

Sveroks motivering till utnämnelsen lyder:

• Genom att förverkliga ett projekt som många spelare bara drömmer om har Sara och Robin gjort spelhobbyn tillgänglig för allmänheten och satt ett inspirerande exempel för andra. För att ha visat att den som vågar satsa kan lyckas och för sin insats för spelhobbyn går utmärkelsen Årets spelare 2013 till Sara Johansson och Robin Wilcox, grundare av Café Taktik.

"När Rebecka [Prentell, förbundsordförande i Sverok] ringde och berättade att vi är Årets Spelare 2013 blev vi otroligt stolta. Vi har kunder som ger hos ständig uppmuntran, men att få en erkänd utmärkelse får oss verkligen att känna att det vi gör betyder något. Att driva Café Taktik kräver självklart mycket arbete, men att se, höra och prata med alla glada människor som besöker oss gör allt värt det, säger Sara Johansson och Robin Wilcox."

Årets Spelare är ett pris som har delats ut i fem år, och tidigare vinnare inkluderar Susanne Möller, Johanna Koljonen och Orvar Säfström.

Sverok är Sveriges största ungdomsförbund. 110 000 medlemmar i 1 100 föreningar över hela landet samlar, utvecklar och sprider spelhobbyn. I Sverok startar och driver ungdomar sina egna föreningar på egna villkor och skapar verksamhet tillsammans. Rollspel, lajv, brädspel, figurspel, e-sport och LAN utgör de huvudsakliga verksamheterna bland många andra.

För mer information om utmärkelsen Årets Spelare, kontakta Malin Österman, kommunikatör, på malin.osterman@sverok.se eller 013-465 29 59. För att kontakta Café Taktik, använd antingen deras Facebook-sida Café Taktik eller ring 073-719 08 11.

Årets Spelare 2013 – Sara Johansson och Robin Wilcox, grundare till brädspelscaféet Café Taktik i Göteborg.