Spelkulturen på agendan i Katrineholm

22–24 november kommer Sverok – Spelhobbyförbundet hålla sitt Riksmöte i Katrineholm. 101 engagerade ombud från Sveriges största ungdomsförbund kommer att finnas på plats och tillsammans representerar de förbundets 110 000 medlemmar. Det innebär att en stor del av Sveriges unga, och deras fritid, kommer att påverkas av besluten som fattas på mötet.

På Riksmötet representeras Sveroks alla grenar, från brädspel, rollspel och lajv till de starkt växande inriktningarna cosplay, steampunk och e-sport. Katrineholm är en stad med en levande spelkultur och flera spelföreningar, och på plats på mötet finns KattCon som kommer att visa upp sin verksamhet för de deltagande ombuden och besökarna.

Det är på mötet som Sverok, ett förbund som påverkar ungdomspolitiken både på en lokal och nationell nivå, bestämmer vilken riktning förbundet kommer att ha i sin utveckling under året som kommer. Till exempel har tidigare beslut om att utöka satsningen på e-sport gjort att sporten lyfts upp ännu mer i media. Det har i sin tur skapat en plattform för större samarbeten vilket gynnar Sveriges spelare, och dessutom resulterat i Svenska E-sportcupen, som går av stapeln i december och har 500 000 kronor i prissumma.

Under helgen kommer också "Årets Spelare" att koras, en person som har gjort något storartat för spelhobbyn under året som gått. Tidigare har priset vunnits av bland annat Susanne Möller, Orvar Säfström och Johanna Koljonen.

För mer information om Riksmötet, Årets Spelare eller för att ordna ett besök till Riksmötet, kontakta Malin Österman, kommunikatör, på 013-465 29 59 eller malin.osterman@sverok.se

Sverok är Sveriges största ungdomsförbund. 110 000 medlemmar i 1 100 föreningar över hela landet samlar, utvecklar och sprider spelhobbyn. I Sverok startar och driver ungdomar sina egna föreningar på egna villkor och skapar verksamhet tillsammans. Rollspel, lajv, brädspel, figurspel, e-sport och LAN utgör de huvudsakliga verksamheterna bland många andra.

Sveriges största ungdomsförbund håller Riksmöte i Katrineholm.