Spellovet – Hela Sveriges spelhändelse!

I år byter höstlovet namn, och Spellovet väntar på barn och unga när skolorna stänger. Det blir öppna evenemang över hela Sverige, och besökarna kommer kunna ta del av spännande nya världar! Alla aktiviteter är kostnadsfria och välkomnar nybörjare och nyfikna, så att alla får chansen till ett meningsfullt och roligt höstlov, något som är viktigt för arrangörerna Sverok och Studiefrämjandet riksförbundet.

Under höstlovet arrangerar Sverok Sveriges mest omfattande spelarrangemang i samarbete med Studiefrämjandet; det blir en nationell manifestation för spelkulturen under vecka 43–45. Närmare 100 öppna evenemang organiseras av föreningar över hela landet, från Luleå i norr till Malmö i söder.

Besökarna kommer att kunna prova på brädspel, kortspel, datorspel, tv-spel, rollspel, cosplay och lajv. De kommer även kunna testa figurmålning, stage fighting, scenarioskrivande och mycket mer. Det blir brädspelsbarer, rollspelskonvent och e-sportturneringar. Alla arrangemang finns på hitta.sverok.se/spellovet.

Sverok är Sveriges största ungdomsförbund. 135 000 medlemmar i 1 000 föreningar över hela landet samlar, utvecklar och sprider spelhobbyn. I Sverok startar och driver ungdomar sina egna föreningar på egna villkor och skapar verksamhet tillsammans. Rollspel, lajv, brädspel, figurspel, e-sport och LAN utgör de huvudsakliga verksamheterna bland många andra.

– Vi är otroligt pepp på att få visa upp vad vi håller på med, det som vi tycker är kul! Det blir en härlig stämning när vi håller i spelträffar, man får direkt något gemensamt med dem man träffar, säger Joakim Fredriksson från Shadowplayers i Hallstahammar

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Studiefrämjandet har en särskild inriktning mot ökad kunskap om natur, djur, miljö och kultur. Det är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Varje år samlas 230 000 deltagare i Studiefrämjandets studiecirklar och kurser. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande. För mer information om Studiefrämjandet www.studieframjandet.se

– Spel av alla dess former, särskilt datorspel, är en stor del av unga människors liv och engagemang. I spelkulturen finns mängder av lärprocesser som vi som folkbildande studieförbund vill stötta. Det finns en kreativ kraft i spelkulturen där människor utvecklas på flera nivåer tillsammans, säger Johan Kellokumpu, Utvecklingsledare inom Kultur och Samhälle på Studiefrämjandet riksförbundet.

Lloyd Baltz som är ansvarig för Spellovet på Studiefrämjandet riksförbundet tycker dessutom att spelkulturen har en tydlig koppling till folkbildningens pedagogik:

– Spelkulturen är en utpräglad deltagarkultur där man inte har en publik i form av passiva åskådare utan i form av aktiva deltagare. Pedagogiskt är aktivt deltagande ett mycket bättre sätt att lära sig saker än passivt åskådande, så det bygger på en klockren folkbildningspedagogik. Vi är glada att vi kan haka på Sveroks spelvecka och förhoppningsvis kan detta bli hela Sveriges Spellov! säger Lloyd Baltz.

---

För mer information om Spellovet kontakta Charles Metzmaa, projektledare, på 070-401 59 17 eller charles.metzmaa@sverok.se.

För mer information om Studiefrämjandets projekt under Spellovet, kontakta Lloyd Baltz, på 073-037 96 42 eller lloyd.baltz@studieframjandet.se.

För mer information om arrangemangen på din ort gå till hitta.sverok.se/spellovet

Citat

– Med Spellovet har vi en ambition att lyfta upp spelkulturen och visa hur viktig och kul den är. Det fantastiska med Spellovet är att det verkligen är till för alla. Eftersom vi finns på så många olika platser är det lätt att ta sig till ett evenemang, och allt är helt kostnadsfritt, säger Charles Metzmaa, projektledare för Spellovet. Jag vill uppmana alla, barn, ungdomar, föräldrar eller journalister, att ta sig till en förening som ordnar ett event, och upptäcka helt nya världar!
Charles Metzmaa, projektledare för Spellovet