Supervalåret och rollspelen – upplevelserna som får unga att rösta

Valdeltagandet hos förstagångsväljare ligger lägre än hos andra grupper. Under supervalåret gör flertalet organisationer en landsomfattande satsning för att höja de siffrorna och engagera landets framtida väljare. Rollspelsprojektet "Det levande valet" är en del av den satsningen, och ställer Sveriges högstadie- och gymnasieelever inför scenarion som engagerar och skapar debatt; en omskakande framtid i yttre rymden och ett utmanande demokratiarbete efter ett landsomfattande elevuppror.

Skolval har arrangerats under de senaste valåren, och engagerat hundratusentals skolelever. I år är det första gången som skolval anordnas för både Europaparlamentsvalet och för riksdagsvalet. Ungdomsstyrelsen, Valmyndigheten och Skolverket genomför tillsammans med flertalet ideella organisationer olika projekt för att öka kunskapen om de demokratiska processerna, bland annat omfattande informationsarbete och valambassadörsutbildningar.

Som en del i uppdraget från Ungdomsstyrelsen har Sveriges Elevråd – SVEA och Sverok – Spelhobbyförbundet tagit fram två rollspelsscenarion som finns tillgängliga för alla Sveriges skolor. Ett är utformat för Europaparlamentsvalet och ett för Sveriges riksdagsval.

‒ Det levande valet är ett projekt som ska ge stöd till skolor som vill arrangera skolval eller som vill arbeta med politik i skolan. Upplevelsebaserat lärande kan öppna för spännande samtal där lärare och elever tillsammans gör en upptäcktsresa. Vår förhoppning är att rollspelen ska ge lärare möjlighet att levandegöra valen och ge eleverna nya perspektiv, säger Ungdomsstyrelsens generaldirektör Alice Bah Kuhnke.

I rollspelet Rådet har hela solsystemet koloniserats, och alla planeter blivit självständiga. Nu möts delegater från alla planeter och alla politiska koalitioner för att delta i ett ödesmättat val som kommer avgöra solsystemets framtid. Rådet knyter an till Europaparlamentet och tar vara på skillnaderna som finns inom partisystemet och hur väljarna representeras. En av de viktigaste frågorna rör hur det fungerar när så få ska bestämma över så många.

Rollspelet som knyter an till riksdagsvalet utspelar sig i skolans värld och fokuserar på demokratins kärna; hur demokratin fungerar i grunden och varför allas val är viktigt. Frågor som vem som ska få bestämma och hur politiska processer uppkommer står i centrum.

– Spelen strävar inte efter att ge svar, utan att väcka fler frågor och skapa en nyfikenhet inför ämnet. Lyckas det, är klivet inte långt till att fundera över valen som händer på riktigt i år, säger Anna-Karin Linder Krauklis, spelutvecklare på Sverok.

Till bägge spelscenariona kommer det gå att boka utbildade spelledare som besöker skolan. Till varje spel finns det också en utförlig handledning för de lärare som vill leda spelet själva, samt diskussionsmaterial som på ett konkret plan kopplar spelupplevelsen till de olika valen.

Rollspelet Rådet finns tillgängligt, och kan laddas ner kostnadsfritt, på www.detlevandevalet.se. Där kan intresserade skolor också boka en spelledare. Rollspelet för riksdagsvalet släpps efter sommaren i anslutning till riksdagsvalet.

För mer information om "Det levande valet" kontakta Malin Österman, kommunikatör på Sverok, på 013-465 29 59 eller malin.osterman@sverok.se.

Projektetet “Det levande valet” är ett samarbete med utförarorganisationerna för Skolval 2014. Det genomförs på uppdrag av Ungdomsstyrelsen, ansvarig myndighet för Skolval 2014. Sverok är Sveriges största ungdomsorganisation, 110 000 medlemmar i 1100 föreningar, som samlar, utvecklar och sprider spelhobbyn. Sveriges Elevråd – SVEA är en samarbetsorganisation av och för elevråd i övre grundskolan och gymnasiet och är en av Sveriges största ungdomsorganisationer.